- lör 12 okt 2024, 09:22
#1591741
När jag började jobba på bilverkstad som lärling (mitten på 60-talet) fanns det (i princip) 2 bilar som hade insprutning (K-jetronic), någon enstaka Mercedes och mycket vanligare, Peugot 404. Den (Peugoten) dök upp då och då på verkstaden men vanlig var den inte, men på dom gick pumparna någon sek med tändning på. Några år in på 70-talet kom K-jetronic på många bilar, Mercedes förstås, men även Volvo, Saab och VW. Opel och Ford fortsatte med en nyare variant av D-Jetronic (elektroniska L-jetronic) som många hade från slutet på 60-talet och frammåt men som Volvo (och några till) slutade med och tog ett steg tillbaka till det mekaniska K-jetronic i mitten på 70-talet . D-Jetronic kom 1966 på VW 1600 (typ 3) och fanns även på Volvo och många andra vid denna tid. D-Jetronic hade stora problem när dom blev äldre, hög bränsleförbrukning och kävande spridare. L, LD och senare LH blev stabilare, säkrare och licens tillverkadedes i Japan och satt i många japanska bilmärken under olika namn.
Men på alla dessa modeller av insprutning så var det så att ibland gick pumparna med tändning på och ibland inte. Insprutning var inte vanlig vid denna tid, i Sverige försvann förgasar motorer helt när det blev lag på katalysator (1989), efter att katalysator varit förbjudet sedan 1976.
Men på alla dessa modeller av insprutning så var det så att ibland gick pumparna med tändning på och ibland inte. Insprutning var inte vanlig vid denna tid, i Sverige försvann förgasar motorer helt när det blev lag på katalysator (1989), efter att katalysator varit förbjudet sedan 1976.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V