Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1591741
När jag började jobba på bilverkstad som lärling (mitten på 60-talet) fanns det (i princip) 2 bilar som hade insprutning (K-jetronic), någon enstaka Mercedes och mycket vanligare, Peugot 404. Den (Peugoten) dök upp då och då på verkstaden men vanlig var den inte, men på dom gick pumparna någon sek med tändning på. Några år in på 70-talet kom K-jetronic på många bilar, Mercedes förstås, men även Volvo, Saab och VW. Opel och Ford fortsatte med en nyare variant av D-Jetronic (elektroniska L-jetronic) som många hade från slutet på 60-talet och frammåt men som Volvo (och några till) slutade med och tog ett steg tillbaka till det mekaniska K-jetronic i mitten på 70-talet . D-Jetronic kom 1966 på VW 1600 (typ 3) och fanns även på Volvo och många andra vid denna tid. D-Jetronic hade stora problem när dom blev äldre, hög bränsleförbrukning och kävande spridare. L, LD och senare LH blev stabilare, säkrare och licens tillverkadedes i Japan och satt i många japanska bilmärken under olika namn.
Men på alla dessa modeller av insprutning så var det så att ibland gick pumparna med tändning på och ibland inte. Insprutning var inte vanlig vid denna tid, i Sverige försvann förgasar motorer helt när det blev lag på katalysator (1989), efter att katalysator varit förbjudet sedan 1976.
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
#1591743
D-Jetronic, känner lite igen de äldre elektroniska systemen, på mitten av 70 talet hade vi en VW 1600 variant med elektronisk bränsleinsprutning (luftkyld boxermotor), minns att den alltid krånglade.

Är det samma system som Volvo B20E/B30E hade på 60/70 talet ?

Har bara sett bild på E motorns bränslesystem i Volvo 140 instruktionsbok.
av Rödsorken
#1591790
Intressant! LH är lite annorlunda styrt. Snyggt jobb med armaturen - det är ibland ett syndasstraff att behöva hålla på med efter vad man har hört. Din låsring ser ut att vara i gott skick.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1591809
VolvoNisse skrev: lör 12 okt 2024, 09:52 D-Jetronic, känner lite igen de äldre elektroniska systemen, på mitten av 70 talet hade vi en VW 1600 variant med elektronisk bränsleinsprutning (luftkyld boxermotor), minns att den alltid krånglade.

Är det samma system som Volvo B20E/B30E hade på 60/70 talet ?

Har bara sett bild på E motorns bränslesystem i Volvo 140 instruktionsbok.
Japp. Problemet med D-Jet var att det styrdes av undertrycket i insuget. Ju mer sliten motor, desto mindre undertryck, desto högre bränsleförbrukning..... Volvos B20E motorer var (på den tiden) fruktansvärt staka och bilarna gick riktigt fort. Dock höll inte motorerna bra, det hade behövts en oljekylare.....
Var och hämtade flera bilar på den då nybyggda vägen (E6) som gick (motortafikled) nästan hela vägen Malmö-Göteborg. Blev motorväg på 90-talet, men då hade Volvo oljekylare på dom starkare motorerna 😁😁
Byta motorolja V60

Bilen har gått 6900 mil, V60 T3 2018 Servi[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öp[…]

Jag hade samma fel med värmen och det var egr[…]

Hej! Undrar vart man kan få tag i denna gumm[…]