Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kalleback
#1591720
Hej! Vet inte riktigt vilken tråd jag ska ställa min fråga i men, det är dax för ny bil o söker då en ny med en pålitlig motor.

Vi är sugna på en v60 eller v70. Från 2010 o uppåt i 100.000kr klassen. Men vilken motor är mest pålitlig samt minst skit fel på bilen i helhet Så som elfel o dumma felkoder?

Mvh Kalle
av Kalleback
#1591746
kebabpizza skrev: lör 12 okt 2024, 08:39 Skulle väl säga att bensinfemmorna också är rätt skottsäkra.
Vet du hur t3 samt t4 är? Är sugen på en bensin Tack vare mindre körsträckor
av kebabpizza
#1591804
T3/T4 före 2016 är väl Ford och dom har jag ingen egen erfarenhet av.
2016 och framåt = VEA och vid den tidpunkten har dom börjat få fason på den.
av UnleashFusion
#1591810
Kalleback skrev: lör 12 okt 2024, 10:18
Vet du hur t3 samt t4 är? Är sugen på en bensin Tack vare mindre körsträckor
[/quote]
kebabpizza skrev: lör 12 okt 2024, 18:03 T3/T4 före 2016 är väl Ford och dom har jag ingen egen erfarenhet av.
2016 och framåt = VEA och vid den tidpunkten har dom börjat få fason på den.
Precis V70 T4 180hk/1.6l fordmotor som finns hos Focus eventuellt.: tidigare tråd om T3/T4: viewtopic.php?t=107564
Sen har du även "powershift-automatlådan" som också kan vara ett problematik (OM man har otur).. (jag själv har en sådan automat och den har fungerat perfekt. inget huggande/bråkat/trasigt/slirat koppling (peppa peppa).
av Volvoold
#1591812
kebabpizza skrev:T3/T4 före 2016 är väl Ford och dom har jag ingen egen erfarenhet av.
2016 och framåt = VEA och vid den tidpunkten har dom börjat få fason på den.
Vad har de gjort för att få fason på T4 2016-?
Jag är intresserad eftersom jag har läst här i forumet om vinande balansaxlar, samt i utländska forum om skenande oljeförbrukning även på bensinare på T4. (Belgien) Till och med mer uppmätt oljeförbrukning än på Peugeots 1,2 besninmotor som orsakat en del motorbyten.

Vad jag förstår det så har T4 samma konstruktion som D4 (2 liters och samma cylindervolym mm).

T4 "Ford", 1,6 l , ca 179 hk, har väl varit relativt problemfri, vad jag läst här på forumet. Den finns ju också i en hybridmotor med E85, på den motorn har jag läst om byte av spridare och bränslepump.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1591813
Många tycks anse att VEA-motorn har sina problem ända till och med årsmodell 2018. Sen är den inte värre än moderna motorer i allmänhet. De ska ju ha låg friktion och därför tunn olja och ont om ringar.

TA är automatisk trip, bilen väljer sj&[…]

Om jag förstår det rätt så h[…]

Halvvägs med hjulbytet. Förutom hjulen t[…]

XC60 med stort elfel

Kolla in denna youtubefilmen från mackans ga[…]