Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej. Jag gjorde hjulinställning i våras pga snedslitna däck, nu har jag märkt att mina däck fortfarande sliter snett dock inte så illa som på vinterdäcken men på insidan av däcken nästan utanför slitbanan.

Kollade på protokollet jag fick från Vianor och det visade röda siffror på ett av de slutliga värdena ,det ska det väl inte göra om man betalt för en hjulinställning.?!

Vänster framhjul värkar ha fel värde +02 14 när det tydligen ska ligga på +3 06.

Kan någon uttala sig om detta är fel.
IMG_20241011_212458589.jpg
IMG_20241011_212458589.jpg (2.12 MiB) Visad 4333 gånger
Att caster ligger en grad fel tror jag inte påverkar däckslitage överhuvudtaget. Dessutom är den vanligtvis icke justerbar.
Toe spelar stor roll däremot, där har de ju justerat både bak och fram
Har man slitna styrleder eller dåliga länkarmsbussningar t.ex. så kommer toe att variera medan man kör, då blir det helt andra värden än vad verkstan mäter upp på en stillastående bil :-/
Det skiljer på cambern fram, även för lite caster på vänster fram. Troligen har det hjulet fått sig en liten smäll nån gång. Du bör se om du jämför höger och vänster hjul att det vänstra ligger aningen mer innåt och lite mer bakåt än höger. Cambern påverkar slitaget mer än castern.
PalleH skrev: lör 12 okt 2024, 09:55 ..Japp får försöka kolla upp min hjulupphängning.
Du kan ju testa silvertejptricket :-) se bild 6 på denna sida
viewtopic.php?f=22&t=155254&p=1373846
Erik Å skrev: lör 12 okt 2024, 15:45
PalleH skrev: lör 12 okt 2024, 09:55 ..Japp får försöka kolla upp min hjulupphängning.
Du kan ju testa silvertejptricket :-) se bild 6 på denna sida
viewtopic.php?f=22&t=155254&p=1373846
Tack för tipset men jag körde med att krita på däcken idag så jag tydligare kunde se hur det slets även när jag höjde däcktrycket.

Man kan även känna på däcken om de är sträva mot ena hållet så är det toe fel, och är det slätt på båda hållen så är det camber fel.
Jonas_latt skrev: fre 18 okt 2024, 20:57 Har däcken en gång börjat slita snett så fortsätter de. Eller har du bytt däck efter hjulinställningen.?
Det var framförallt vinterdäcken som slets ut snett 205 profil, sommar däcken som är bredare 235 slets inte på slitbanan på däcken utan på innerkanterna.
Tycker det blivit bättre nu när jag höjt däcktrycket till 3 kg, men man ska väl kunna köra med 2.5 utan att däcken sliter på insidan så något är fortfarande fel efter hjulinställningen.

Lyfte upp bilen i helgen och kände på alla leder och kollade dämpare efter läckage, men kunde inte se något konstigt.
Är bilen sänkt på något vis ändrar det vinklarna. Alla vinklar både fram och bak. Om inte du har an stel axel. Även en bil i original skick "säckar ihop" lite med åren när allting slits
Du kan "hjälpa" däcken lite genom att ändra Toe in. Eftersom däcken sliter på insidan så står hjulen Toe-ut. Men, du måste ha något att mäta med. Jag har en gång tillverkat en kopia av den Toe-in mätare jag hade på verkstan jag jobbade på. Den funkar jättebra, men är numera försvunnen eftersom någon som lånade den lånade ut den till en som också lånade ut den.......
Men den funkade bra när jag fick ändra om vinklarna på min 745-a efter närkontakt med en Volvo F 16.. Camber vinklen står ,30° fel, så bilen "drar" lite åt höger och den slet på insidan på däcken. Jag ändrade då till mer Toe-in (lite mer än rekommenderat) och däcken sliter jämt (däcken är bytta). Så man kan fuska lite på inställnings värdena. Det blir mer känsligt ju bredare däcken är, jag har "bara* 185/65x15 på 745-an.
lennarte skrev: ons 23 okt 2024, 12:46 Är bilen sänkt på något vis ändrar det vinklarna. Alla vinklar både fram och bak. Om inte du har an stel axel. Även en bil i original skick "säckar ihop" lite med åren när allting slits
Du kan "hjälpa" däcken lite genom att ändra Toe in. Eftersom däcken sliter på insidan så står hjulen Toe-ut. Men, du måste ha något att mäta med. Jag har en gång tillverkat en kopia av den Toe-in mätare jag hade på verkstan jag jobbade på. Den funkar jättebra, men är numera försvunnen eftersom någon som lånade den lånade ut den till en som också lånade ut den.......
Men den funkade bra när jag fick ändra om vinklarna på min 745-a efter närkontakt med en Volvo F 16.. Camber vinklen står ,30° fel, så bilen "drar" lite åt höger och den slet på insidan på däcken. Jag ändrade då till mer Toe-in (lite mer än rekommenderat) och däcken sliter jämt (däcken är bytta). Så man kan fuska lite på inställnings värdena. Det blir mer känsligt ju bredare däcken är, jag har "bara* 185/65x15 på 745-an.
Tack för din matnyttiga information jag är tacksam för alla tips jag kan få.

Har olika bilar olika standardvärden vid hjulinställning? bilen är ju en v70 sport och som är 15mm lägre än en vanlig v70.

Ska den ha mer toe in då? Kan det vara något Vianor missade att den är sänkt?

Vad är mest vettigt att byta för att troligen lösa problemet nya länkarmar fram samt bakre bärarmsbussningarna,eller byta fjädrar eller hela stötdämpare.

:-o :-o :-o Mvh Mikael Biltema har troli[…]

D4 VEA dricker olja

Ja, den lät mycket så där har du i[…]

P062D fuel injector drive circuit bank 1 N&ari[…]

trasig parkerigssensor

Min xc90 har varnat för service av parkerings[…]