Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1591112
Jag fick höra att 850 kom utan ett kupéfilter och om den saknar detta filter är risken mycket större man får AC läckage genom att evaporatorn rostar. Ser ut som filtret saknas på min, tänker det ska förmodligen sitta där ovanpå. Här ser man det kan behöva städas litet också.

Bild

Bild

Ser nu rent ut där nere.
#1591114
Japp hittade hur det ska se ut.

Bild

Bild

Det lär finnas ett till filter på insidan också förstår jag, men detta filter ska förhindra att skräp kommer in i systemet och att Volvo märkte att bilar utan detta filter behövde få evaporator:n (förångaren?) reparerad oftare. Så detta filter ska jag ha.

Att fläkten inte funkar som den ska på min bil kan bero på att ett motstånd givit upp och när man tar bort den (passagerarsidan vid knäskyddet tror jag) lär man kunna se hur förångaren ser ut bakom.
av Erik Å
#1591142
Fläktmotståndet (eller rättare sagt transistormodul) sitter här på v70 mk 1, 850 borde rimligen vara snarlik :-)
Fläktmotorn (billigt skräp från Delco) gav upp när min bil bara var några år gammal. Men fläkten är enkel att byta.
viewtopic.php?f=16&t=156989&p=1389748%27#p1389748

Se upp med kupefiltret, det fanns tydligen två olika storlekar som skiljer knappt en centimeter på längden..
#1591148
Tack för det, jag behöver få tag i en filterhållare också så det borde gå att få rätt filter som passar den.

Skandix har, men ska kolla med nån skrot
https://www.skandix.de/en/spare-parts/b ... r/1005980/

Märkte också när jag hade av värmeskölden att det går en slang från skölden till luftboxen, eller slangen är av. Vet inte varför det inte blivit åtgärdat det är ju bra att ha på vintern.
#1591159
I bilar med MCC finns ett fläktmotstånd och i bilar med ECC sitter ett effektsteg.
Märkte också när jag hade av värmeskölden att det går en slang från skölden till luftboxen, eller slangen är av. Vet inte varför det inte blivit åtgärdat det är ju bra att ha på vintern.
Kanske termostaten är trasig och spjället fastnade på varmluft?
av Erik Å
#1591165
Daniel78 skrev: lör 05 okt 2024, 14:25 Kanske termostaten är trasig och spjället fastnade på varmluft?
Termostaten vid blandningsspjället (sånt existerar bara på icke-turbo motorer) åldras på så sätt att den blir allt "varmare" med tiden. Var på skroten och letade termostat men alla jag såg där hade samma problem, spjällen stod fullt på varmluft trots att det var en hyfsat varm sommardag.
Så det kan vara klokt att köra utan förvärmningsluftslang på sommaren; varken effekt eller bränsleekonomi gynnas av att motorn drar i sig luft som är typ 40-50 grader varm :-/
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 21

Halvvägs med hjulbytet. Förutom hjulen t[…]

XC60 med stort elfel

Kolla in denna youtubefilmen från mackans ga[…]

Volvo v60 T8 2020 Hybrid

Säljaren lade bara på 25% moms på[…]

Bakljus v70 2007

Hej! Har lyckats få loss det mellersta baklj[…]