- ons 02 okt 2024, 01:01
#1590811
"Det rör sig om 85 miljoner kronor per dag eller 31 miljarder kronor under 2023. Det är över tio miljarder mer än miljöbudgeten (19,5 miljarder kronor) och en höjning sedan 2018 då de låg på 30 miljarder kronor. Den rödgröna regeringen sänkte subventionerna, men sedan 2022 har de återigen ökat."
https://www.naturskyddsforeningen.se/ar ... ntionerna/
De största är:
Lägre energiskatt för dieselbränsle: 13,4 miljarder kronor
Avdrag för resor till och från arbetet: 7,4 miljarder kronor (+2,5 miljarder sedan 2022)
Skattebefrielse för utrikes flyg: 4,6 miljarder kronor
Skattebefrielse för inrikes sjöfart: 980 miljoner kronor
Nedsatt koldioxidskatt för dieselbränsle till arbetsmaskiner och fartyg inom jord-, skogs- och vattenbruk: 950 miljoner kronor
Kollar vi ute i världen så är det sånna extrema summor pengar så man har svårt att föreställa sig. Kring 7% av totala GDP.
"Globally, fossil fuel subsidies were $7 trillion or 7.1 percent of GDP in 2022, reflecting a $2 trillion increase since 2020 due to government support from surging energy prices."
https://www.imf.org/en/Topics/climate-c ... -subsidies
Jag kan vara med på att inte ha subventioner på elbilar, men då bör man dra in en stor del av de fossila subventionerna också. Vissa kan dock inte dras bort rakt av, men borde kunna göras om så att de inte baseras på t.ex fossila drivmedel. Tänker t.ex på sibventionerna på skatten till jordbruket. Om man kan hitta ett sätt att inte knyta subventionerna till just bränsle, men ändå se till att pengarna kommer jordbruket tillgodo, vore det nog betydligt bättre. Det skulle betyda att det dessutom blir lättare att gå över till mindre fossila bränslen, men ändå ha subventionerna kvar. Alltså att de ska vara "bränsleneutrala".
VolvoB20 skrev:Subvention är en åtgärd för att sänka priset på en vara eller tjänst. Det kan ske genom att man skjuter till pengar eller minskar avgifter.Om vi ska prata subventioner så är det extremt mycket mer pengar som går till fossila drivmedel. Både i världen och i Sverige. Med den här regeringen går det dessutom uppåt rejält. Förra året låg det på mer än 30 miljarder kr.
Elbilar har ju sjukt låga förmånsvärden om man jämför med bensin och dieselbilar.
Bensin och dieselbilar har ju dessutom sjukt hög malusskatt första 3 åren.
De som ropar högst är ju de som ropar för att vi måste återinföra elbilsstödet och dessutom på en högre nivå än det tidigare som slopades.
Minskar vi skatteintäkterna på ett ställe som förmånsvärden eller ökar utgifterna för staten till elbilsstöd så måste ju pengarna istället in genom att man höjer andra skatter. Om nu inte staten ska använda lån till att stödja. Men lån måste ju betalas tillbaka någon gång.
Därför är det ju suveränt om elbilar säljer på sina egna meriter och inte behöver en massa stöd.
"Det rör sig om 85 miljoner kronor per dag eller 31 miljarder kronor under 2023. Det är över tio miljarder mer än miljöbudgeten (19,5 miljarder kronor) och en höjning sedan 2018 då de låg på 30 miljarder kronor. Den rödgröna regeringen sänkte subventionerna, men sedan 2022 har de återigen ökat."
https://www.naturskyddsforeningen.se/ar ... ntionerna/
De största är:
Lägre energiskatt för dieselbränsle: 13,4 miljarder kronor
Avdrag för resor till och från arbetet: 7,4 miljarder kronor (+2,5 miljarder sedan 2022)
Skattebefrielse för utrikes flyg: 4,6 miljarder kronor
Skattebefrielse för inrikes sjöfart: 980 miljoner kronor
Nedsatt koldioxidskatt för dieselbränsle till arbetsmaskiner och fartyg inom jord-, skogs- och vattenbruk: 950 miljoner kronor
Kollar vi ute i världen så är det sånna extrema summor pengar så man har svårt att föreställa sig. Kring 7% av totala GDP.
"Globally, fossil fuel subsidies were $7 trillion or 7.1 percent of GDP in 2022, reflecting a $2 trillion increase since 2020 due to government support from surging energy prices."
https://www.imf.org/en/Topics/climate-c ... -subsidies
Jag kan vara med på att inte ha subventioner på elbilar, men då bör man dra in en stor del av de fossila subventionerna också. Vissa kan dock inte dras bort rakt av, men borde kunna göras om så att de inte baseras på t.ex fossila drivmedel. Tänker t.ex på sibventionerna på skatten till jordbruket. Om man kan hitta ett sätt att inte knyta subventionerna till just bränsle, men ändå se till att pengarna kommer jordbruket tillgodo, vore det nog betydligt bättre. Det skulle betyda att det dessutom blir lättare att gå över till mindre fossila bränslen, men ändå ha subventionerna kvar. Alltså att de ska vara "bränsleneutrala".
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13