Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

SverreK skrev:Beställt lite dämpning också. Men får nog stå ut med DLS nu när jag lagt ordern. Hoppas det funkar hyfsat. Borde var bättre än original högtalarna iaf
Det var bättre än original performance i S80'n ja, men går inte spela särskilt mycket högre (diskanten sticker ut). Kan dok ha o göra med skitförstärkaren. Men ändå inte imponerad, man får riktigt bra högtalare för samma pengar med riktiga delningsfilter. Så tror inte de har anpassat högtalarna till de olika systemen på riktigt.
De andra mycket billigare 2 vägs systemen från DLS har delningsfilter t.ex.
SverreK skrev:Beställt lite dämpning också. Men får nog stå ut med DLS nu när jag lagt ordern. Hoppas det funkar hyfsat. Borde var bättre än original högtalarna iaf
Koppla ur original diskant och 4" högtalarna och kör ett sinussvep och försök mäta hur högt upp i frekvensen 6.5" högtalaren spelar. Går med iPhone t.ex.
Så får du reda på om du egentligen behöver delningsfilter.
SverreK skrev:Tack för tipset. Vi borde kunna kika på det under monteringen.

Vore ju förbannat trist om man inte får en förbättring
Installerat Musway M4 förstärkaren nu. Basen följer med lite bättre. Men fortfarande för mycket energi runt 2-4000hz och uppåt. Skruvat ner diskanten både på mobilen (blåtand) & i HU:n men det ger ändå inte önskat resultat.
Så kolla upp hur många bands EQ du har i huvudenheten.

Titta på Phoenix paketet eller riktigt tre-vägs system.
Tack igen för tips.

Minns inte riktigt hur många band equalizern i V60:n har, men det finns iaf en sådan utöver vanliga diskant och bas-reglagen. Har dessutom ett extra reglage för subwoofern (std i bilen).

Tyvärr kan jag inte välja Phoenix gold, så tar gärna emot andra tips. I Kitet för DLS Cruise verkar det finnas någon form av delningsfilter enligt specifikationen. Men kanske inte tillräckligt, eller till fel högtalare?

Kanske glömde säga att jag är novis på att bygga ljud, och kommer låta återförsäljaren installera högtalarna. Finns det inget annat man kan göra med paketet för att få det att låta bättre? Vill dock inte skruva sönder hela bilen.

Ska det bli bara elbilar som ska finnas i framtide[…]

Räckviddsdipp

Jo, det är klart, men ändå. Det &a[…]

Jag tänker på siffran 830868 och det tr[…]

Hej. Hade samma problem på min. Det är […]