Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av klirre
OskarOskarsson skrev: ons 16 jan 2019, 23:37 Har fjärrstart diesel-motorvärmare både med mobil (testat)
och nyckel (ej testat) på min 2017 XC60 D4 klimatpaket men
bilen har (som jag förstår) även snabbvärmare som värmer
upp motorn lagom innan start (så tar längre starta ju kallare
ute) så har ej använt fjärrmotorvärme annat än ngn enstaka
gång - gör den ngt viktigt för en i södraste Sverige?

MVH
Snabbvärmare? Inget jag hört om. Menar du den gula spiralen som lyser vid start är det glödstiften du pratar om, de värmer bara förbränningskammaren för att du ska kunna kompressionsantända dieseln öht. vid låga temperaturer.

Dieselvärmare värmer kylvatten och kupé, väldigt smidigt om man inte vill frysa i bilen men funkar inte att köra med i garage eller om man krkortare sträckor då det tar mycket energi från batteriet att bränna dieseln.
av klirre
OskarOskarsson skrev: fre 18 jan 2019, 00:52 Har aldrig haft bil förut men läste ngnstans jag ej
kan hitta igen bilen tar längre tid starta kall pga
skall värmas upp innan start. Hittade dock detta:

Volvo_värmare.jpg
Det du länkar här handlar om "automatisk start bränslevärmare" som finns under inställningar i instrumentklustret. Den startas när du startar bilen för att kylvattnet ska värmas fortare, och går så länge det behövs.

Det har inget med att det tar längre tid att starta, för bränslevärmaren hinner inte åstadkomma mycket på några sekunder.

Att starten fördröjs en sekund eller två vid låga temperaturer har som sagt med glödstiften att göra, på gamla deiselmotorer får man glöda manuellt (oftast genom att hålla nyckeln i ett läge precis innan läge 3 där startmotorn drar) men numera sker det automatiskt.
av DaWah
Jag plockar upp en gammal tråd. Har köpt en V70 D4, 2013 och upptäckte också att det inte fanns fjärr till värmaren. Pratat med Volvo och min nyckel går tydligen inte att programmera om heller (den har 5 knappar, men inget ”i” (info). Enl. Volvo måste nyckeln ha i-knappen för att det skall gå)

Dom kan installera en separat fjärr, med 600m räckvidd för 7500:- Jag kommer nog att gå på detta men ville kolla ifall någon vet någon firma (gärna Västmanland) som gör det billigare? Eller om det rimligt enkelt går att göra själv?
Användarvisningsbild
av Kaxe
Jag har en V60 2012 med 5 knappars fjärrkontroll och den fick jag programmerad för fjärrstart av värmare förra året på Helmia bil, den har inget i på någon av knapparna och funkar klockrent,start av värmare sker när jag först trycker på låsknappen och sedan på knappen med en lampa på, därefter blinkar blinkersen 5 ggr om jag inte minns fel och sedan startar värmaren.
Användarvisningsbild
av Kaxe
Ursäkta sent svar , jag var till Helmia bil i Karlstad och fick in mjukvara för dieselvärmastart via startnyckeln , kostade 3200 kr... batteribyte för att få VOC att funka ett år till var 1600 för batteri och 1900 för arbetet + 325 kr för abbonemanget, vill inte lägga ut dessa pengar på något som snart slutar fungera.
Bränslepump Volvo 240 B230E -88

(Ah! E-motor, inte F. Jag var för snabb med m[…]

Ventilation stolar XC70

Kan du säga var styrenheten sitter till stola[…]

Kompressionprov

Om du har en kompression på över 12 d[…]

850 med integrerad GPS 8-) Testade med en askkopp[…]