NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har fått ett synnerligen märkligt missljud på vår c30 d4 -11. Vid ca 1500-2000 varv, om man trycker ner gasen och släpper hastigt uppkommer ett märkligt ljud från bakom instrumentpanelen på förarsidan. Sker på samtliga växlar. Upplever att det började med ett mer mekaniskt rasslande när det dök upp r 2-3 veckor sedan, men nu låter det likadant varje gång.
Blir inte riktigt klok på vad det är. Låter nästan elektriskt? Som en pump som inte orkar med?
Släpper man gasen "normalt" dyker inte ljudet upp, utan det är just när man släpper gasen hastigt.

Länkt till liten video på ljudet nedan. Finns det någon som känner igen ljudet?

Har kommit fram till att det är nog vakuumpumpen som låter. Noterat också att det trycks ut luft från oljelocket med vit rök och motorn skallrar när man tar av locket.
Efter flera omgångar felsökning så har följande noterats.

Rökmaskin:
Med avstängd motor passerar ingen rök förbi turbon, allt går via värmeventilen på insugsröret rakt in i motorn. Tar man loss ventilen och täpper igen så är turbon helt tät och låter ingen rök passera (Ska det vara så?)
Insugningsgrenrör drar in luft utan problem.
Spjällhus och vevhusventilation rengjorda och inget konstigt.
Trycker man in rök i oljelocket kommer det ut mot insugsrör och vevhusventilation (tolkats som normalt.

Lite märkligt är att rök inte passerar turbon från insugsrör ner mot turbo, men däremot passerar det utan problem via slangen framtill i motorrummet som går ner under motor och ansluter mot turbon.

Några läckage i slangar har jag inte hittat.

Innebär ju att turbon drar sin luft från motorn och inte från insuget.

Vet någon vad jag ska rikta in mig på? Turbo som är kass? Vakuumpump? Någon särskild slang som förklarar att det beter sig på det här viset som är kass? Något i intercooler?

Ska kolla felkoder här framöver men vore trevligt om någon blir klok på detta..

Ingen aning men titta in på volvopartswebsto[…]

ps, jag var och kikade under motorhuven nu och hit[…]

Vad händer i vinter med den, ställs den[…]

Vad kan ha hänt?

Det finns diverse möjliga orsaker (luftfilter[…]