Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av martinskorvald
Hej
Jag är ingen bilkille längre men har blivit med 18 årig son.
Under en tid har jag försökt beställa delar till en gammal v70-04, det känns faktiskt som om något är jättefel.
När man googlar bildelar får man upp typ. tre webshoper, en i tyskland, en i Lettland och en i sverige, gemensamt för alla är att det har leveranstider som en webshop hade 2013. Inte en ända kan leverera till dagen efter som sin normala leverans. Den i ena kan bara leverera en gång i veckan.

Finns det någon shop som leverera snabbare som ni vet?

Tack
//marsk
av Lövet
Kolla trodo.se
Användarvisningsbild
av lennarte
Handlar med www.trodo.se jag också. Men dagen efter tror jag inte. Du kan betala extra för snabb leverans, men det blir nog inte dagen efter ändå. Dom har en tjänst som (om du vill) kollar din beställning mot bilens WIN-nummer så det verkligen blir rätt del, men det tar ytterligare en dag. Har räddat mig några gånger. Så 3 - 4 dagar kan det ta.
Står så här på hemsidan
DHL Express
Leverans inom 1-4 dagar efter avsändning
Från 435 kr
av Lövet
Min bild är att trodo skickar efter 2-3 dagar och sen tar själva frakten några dagar till
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Mycket av dom kassa leveranstiderna är ju postmords påhitt. DHL brukar vara snabbare, men brukar också kosta mer.
En vecka från det att man klickar på "köp" tills man har paketet i handen får man allt kallt räkna med. Vill man ha saker fortare får man vackert masa sig till en lagershop, t ex biltema, själv.
av martinskorvald
Tack
Det jag har handlat hos Trodo och då kan det bara skicka på måndagar.
Det verkar som om det kör en lastbil från Lettland till Sverige en gång i veckan från deras lager där.

Jag tänker mig mer varför skall man inte kan handla bildelar som man handlar annat på Amazon?
Amazon har lite bildelar som går att söka fram per regnummer och de levererar till dörren dagen där på.
Utbudet är mycket begränsat.

Om man jämför Auodoc och Trodo retur förfarande med Amazon är det ju som att dra ut visdomständer.

Jag funderar på om man på något sätt skulle börja sälja bildelar på Amazon. De har ett system så det tar hand om allt lagerhållning, returer och betalningar. Vad man själv får se till att göra är att det inte tar slut i Amazons lager.

Vänta på delar när man behöver bilen suger.

//marsk
Användarvisningsbild
av lennarte
Handlar "basic" bildelar på Biltema, några mil bort bara. Men dom har ju inte allt. När jag bytte toppackning på min 745-a beställde jag delar på kanske 4 - 5 olika ställen (Biltema hade bara olja och filter) . Min motor är ju inte den vanligaste (B234F), men det fanns alla delarna jag behövde men ingen firma som hade allt. Folkrace shopen, Kl Racing mf hade dom "lite udda" delarna som t.ex drivhjulet och 10.9 skruven för oljepumpen. Trodo hade en del (sotningssats, kamren, kylarslangar). Övre kylarslangen passade inte (8V kanske?) så det var också en sådan del som var svår att hitta, kör fortfarande med den gamla (original sedan 1988). Försökte med 8V slangen för både 740 och 940 men det funkar inte, generator remmen "tar i". Men bilen går bra nu, kylarvätskan stannar kvar i motorn och inga oljefläckar på marken..... 😊😊
Användarvisningsbild
av MartinS
Mekonomen levererar väl ganska snabbt, även din lokala volvohandlare. Men vill du köpa på billiga ställen lokaliserade i utlandet så har de ju inte den servicen/möjligheten till snabba leveranser.
Användarvisningsbild
av lennarte
Beställer du i början på veckan så har du delararna innan helgen (i alla fall dom jag handlar med) Det är samma som Volvo här i Halmstad kunde erbjuda när jag "bröt av" oljestickan på en V60 D4..... Dom flesta har 3 - 4 dagar. www.skruvat.se fixade bromsok till mig på 3 dagar när det strulade till sig och dom bara kunde få fram det ena, och jag mailade att jag måste ha dom innan helgen för hon skulle åka på semester på måndag.
Och hon fick tillbaka bilen på lördag eftermiddag.......
av Lövet
MartinS skrev:Mekonomen levererar väl ganska snabbt, även din lokala volvohandlare. Men vill du köpa på billiga ställen lokaliserade i utlandet så har de ju inte den servicen/möjligheten till snabba leveranser.
Vill man handla hos Volvo måste man ju först åka dit, förklara för en 18-åring som aldrig sett en V70 vad det är för delar man behöver, beställa, åka hem och vänta 3 dagar och sen åka dit igen. Verkligen inte en smidig process. Åtminstone min ÅF vägrar beställa delar via mejl.
TFT mätarhus

Köpte idag ett mätarhus från en 20[…]

Började efter jobb o plocka ner växell&a[…]

Bränslepump Volvo 240 B230E -88

(Ah! E-motor, inte F. Jag var för snabb med m[…]

Ventilation stolar XC70

Kan du säga var styrenheten sitter till stola[…]