Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1589235
0W och 5W oljor sänker bränsleförbrukningen jämfört med 10W och och högre. Detta är ett viktigt säljargument idag.
Frugans Subaru XV - 21 står det i "boken" 0W20. Men vid första oljebytet fylldes det på 5W30 olja. Nu när garantin gått ut och jag ska göra servicen själv blir det 10W30 som jag skrev innan. LongLife olja är bara till för att bilfabrikanter ska kunna skryta med låga service kostnader. Men väldigt få privat ägda bilar körs på det sättet som krävs för att du ska kunna köra 3000 mil på oljan och motor garantin ska gälla.
#1589236
KalleJ skrev:
Funk skrev:
VolvoB20 skrev:



Då slipper man ju dessutom använda svindyr long-life olja om man byter oftare.

Problemet är väl att nyare bilars kravspec på oljan vad det gäller t.ex skjuvning och till och med viskositet bara finns som LL. Och bara för att det funkar i en rödblockare konstruerad för 50 år sedan är inte en garanti att det funkar med en nyare produkt och dess nya specar.

[Edit] Svindyr ? Sist jag bytte på frugans bil (0W-20 LL) så var den väl en dryg tjuga dyrare per liter än vanlig 10W-40. Så med dubblerade intervaller så blir det dyrare med billig olja. Därmed inte sagt att man skall pressa ut varje km ur någon olja. Men de flesta kör väl runt 1500mil så..

/Thomas
Du kan köra valfri 0/5W30 olja i den av samma klass och 1000mil intervall. 0/5W40 också troligtvis.
Toyotas nya motorer som får 0W16 i USA får och har 30 & 40 oljor i manualen i andra länder.
Tja, enligt manualen är det bara 0W20 LL som den är specad för. Men två oljebyten på ett år i stället för ett blir inte billigare även om oljan är lite billigare.

/Thomas
#1589254
KalleJ skrev:@Funk,

KLASS, inte specifikation.
Den är bara relevant om du har garanti kvar och har mer att göra med miljökrav än motorns långvarighet.
Klass/specifikation Den oljan som skall användas enligt tillverkaren skall vara VCC RBS0-2AE och så vitt jag vet är det alltid en LL 0W-20. Med ett premiumpris på runt 150:- för ett oljebyte över en semisyntet från samma leverantör fast med fel viskositet.
Det var sist jag kollade en total skillnad på runt 150kr för ett byte på den bilen jämfört med rödblockarens minimikrav.

Så en gång om året med rätt olja är min melodi, även sen efter garantin gått ut, och om det är 2000 mil ett år elller 1000 spelar mig kvitta. Till en bil som betingar ett värde på +250.000 är det inget att orda om.

/Thomas
#1589269
Funk skrev:Till en bil som betingar ett värde på +250.000 är det inget att orda om.
Vad bilen är värd eller kostar är 0 och intet värt i min bilvärld. Jag (vi) köper bil för åratal frammåt (10 - 20 år) Och då är bl.a tätare oljebyte mer värt än typ värdeminskning för ej korrekt ifylld servicebok. Även om jag numera skriver vad jag gjort. Det är mer värt än en en stämpel i service boken.
Vet av egen erfarenhet.....
#1589294
Funk skrev:
KalleJ skrev:@Funk,

KLASS, inte specifikation.
Den är bara relevant om du har garanti kvar och har mer att göra med miljökrav än motorns långvarighet.
Klass/specifikation Den oljan som skall användas enligt tillverkaren skall vara VCC RBS0-2AE och så vitt jag vet är det alltid en LL 0W-20. Med ett premiumpris på runt 150:- för ett oljebyte över en semisyntet från samma leverantör fast med fel viskositet.
Det var sist jag kollade en total skillnad på runt 150kr för ett byte på den bilen jämfört med rödblockarens minimikrav.

Så en gång om året med rätt olja är min melodi, även sen efter garantin gått ut, och om det är 2000 mil ett år elller 1000 spelar mig kvitta. Till en bil som betingar ett värde på +250.000 är det inget att orda om.

/Thomas
Du har för dålig insikt i oljespecifikationer för att kunna ta denna diskussionen. A5/B5 användes flitigt av Volvo själva när RBS0-2AE inte fanns tillgängligt på andra sidan atlanten.
LL har 0 och ingen betydelse. Förutsatte att du pratade om BMW LL oljor. RBS0-2AE är en C olja.
Du kan köra den motorn med BÄTTRE skydd med en modern C3 olja. Men de är ju skitsamma kostar ju bara 250.000 varför använda det bästa som går att få tag i ;-)
#1589333
KalleJ skrev:
Du har för dålig insikt i oljespecifikationer för att kunna ta denna diskussionen. A5/B5 användes flitigt av Volvo själva när RBS0-2AE inte fanns tillgängligt på andra sidan atlanten.
LL har 0 och ingen betydelse. Förutsatte att du pratade om BMW LL oljor. RBS0-2AE är en C olja.
Du kan köra den motorn med BÄTTRE skydd med en modern C3 olja. Men de är ju skitsamma kostar ju bara 250.000 varför använda det bästa som går att få tag i ;-)
Tja efter som jag inte någonsin hävdat att jag är specialist på tribologi, så tar lär jag mig gärna. Men den springande punkten och dit mina svar riktade sig i första hand var väl mot uppfattningen att en enkel mineralolja med fel viskositet bytt med halva intervallet skulle vara lika bra som den rätta, vilket hävdas här och var.
0W-30 som rekommendation på andra sidan atlanten gällde/gäller väl också enbart så kallade varma marknader?
Men som sagt, rätt olja är inte mycket dyrare än fel.Så nog blir det också definitivt billigare om man bara byter en gång om året inom föreskrivet intervall.

/Thomas
#1589334
lennarte skrev:
Funk skrev:Till en bil som betingar ett värde på +250.000 är det inget att orda om.
Vad bilen är värd eller kostar är 0 och intet värt i min bilvärld. Jag (vi) köper bil för åratal frammåt (10 - 20 år) Och då är bl.a tätare oljebyte mer värt än typ värdeminskning för ej korrekt ifylld servicebok. Även om jag numera skriver vad jag gjort. Det är mer värt än en en stämpel i service boken.
Vet av egen erfarenhet.....
Nja, du byter ju olja oftare för att skydda den, inte för att det är kul antar jag. Så nog betyder dess värde något även om du ämnar behålla den länge.. vi har olika sätt att göra och uttrycka det på bara.

/Thomas
#1589338
Funk skrev:
lennarte skrev:
Funk skrev:Till en bil som betingar ett värde på +250.000 är det inget att orda om.
Vad bilen är värd eller kostar är 0 och intet värt i min bilvärld. Jag (vi) köper bil för åratal frammåt (10 - 20 år) Och då är bl.a tätare oljebyte mer värt än typ värdeminskning för ej korrekt ifylld servicebok. Även om jag numera skriver vad jag gjort. Det är mer värt än en en stämpel i service boken.
Vet av egen erfarenhet.....
Nja, du byter ju olja oftare för att skydda den, inte för att det är kul antar jag. Så nog betyder dess värde något även om du ämnar behålla den länge.. vi har olika sätt att göra och uttrycka det på bara.

/Thomas
Precis, kan nog vara så.... 😊
TFT mätarhus

Köpte idag ett mätarhus från en 20[…]

Började efter jobb o plocka ner växell&a[…]

Bränslepump Volvo 240 B230E -88

(Ah! E-motor, inte F. Jag var för snabb med m[…]

Ventilation stolar XC70

Kan du säga var styrenheten sitter till stola[…]