Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
#1588998
Jag funderar på hur man ska vinterköra bilen.

Pure: Bilen laddar inte 12v batteriet men det laddas å andra sidan när man laddar bilen

Hybrid: Bilen laddar 12v batteriet vid körning.

Min har elvärmare men är det ens värt att värma upp kupén i 2 minuter, eller vad det är?


Det känns ju spontant att man ska köra hybridläget vintertid, för att inte riskera få urladdat 12v batteri?
av JP88
#1589001
Jag kör nästan alltid i hybridläget med min XC60 T6 2024, oavsett årstid. Med "nya" batteriet och den större elmotorn (jämfört med MY 21) så kan man ju köra på typ 100% utan att byta till Pure. Bilen står oftast ute på vintern och jag kör då elvärmaren ca 5 min längre än antalet minusgrader, alltså 10 minuter vid -5 och 20 minuter vid -15. Då blir rutorna isfria och temperaturen okej inne i kupén. Vill du ha behaglig temperatur inför en långkörning med mindre kläder så krävs längre tid, men det tar en hel del av räckvidden att köra elvärmaren längre tid. Det är alltså inga problem att köra värmaren längre tid än de 3 minuter som kylningen är igång sommartid då man startar den via appen.
av Supfam
#1589018
Krångla inte till det, kör som du vill.

Jag kör Pure ner till minus 10 ungefär, kallare än så blir olidligt pga brist på värme. Det säger sig självt att bränslevärmaren inte orkar värma kupén när man lunkar på i 80-90 km/h i minus 10 och lägre.

Jag har för övrigt bränslevärmare, ej eldriven. MY24!
Användarvisningsbild
av Robbi
#1589110
Supfam skrev:Krångla inte till det, kör som du vill.

Jag kör Pure ner till minus 10 ungefär, kallare än så blir olidligt pga brist på värme. Det säger sig självt att bränslevärmaren inte orkar värma kupén när man lunkar på i 80-90 km/h i minus 10 och lägre.

Jag har för övrigt bränslevärmare, ej eldriven. MY24!
Jag bara undrar hur 12v batteriet laddas, då Pure tydligen inte gör det? Jag har också MY24 men har elvärmare. Har du early 24?
#1589111
Robbi skrev: ons 11 sep 2024, 22:16
Supfam skrev:Krångla inte till det, kör som du vill.

Jag kör Pure ner till minus 10 ungefär, kallare än så blir olidligt pga brist på värme. Det säger sig självt att bränslevärmaren inte orkar värma kupén när man lunkar på i 80-90 km/h i minus 10 och lägre.

Jag har för övrigt bränslevärmare, ej eldriven. MY24!
Jag bara undrar hur 12v batteriet laddas, då Pure tydligen inte gör det? Jag har också MY24 men har elvärmare. Har du early 24?
Som du tidigare nämnt så laddas 12v via kabeln tills hybridbatteriet är fullt sen även via motorn :-)
av Supfam
#1589112
Enligt Volvo laddas startbatteriet, alltså 12V, när bilens hybridbatteri laddas. När hybridbatteriet laddat klart, stoppar det även laddningen till 12V batteriet.

Min byggdes i september-oktober -23 någon gång, så antar att det är en early.

Jag är glad att den har bränslevärmare. Förvisso är bränslevärmaren törstig, men att köra med Pure på vintern i några minusgrader och dessutom ha eldriven värmare lär kapa räckvidden märkbart.

Jag vet inte hur andra märken har det med sina hybrider, men Volvo är ingen hybrid när det är kallt.
Robbi skrev: ons 11 sep 2024, 22:16
Supfam skrev:Krångla inte till det, kör som du vill.

Jag kör Pure ner till minus 10 ungefär, kallare än så blir olidligt pga brist på värme. Det säger sig självt att bränslevärmaren inte orkar värma kupén när man lunkar på i 80-90 km/h i minus 10 och lägre.

Jag har för övrigt bränslevärmare, ej eldriven. MY24!
Jag bara undrar hur 12v batteriet laddas, då Pure tydligen inte gör det? Jag har också MY24 men har elvärmare. Har du early 24?
av perhall
#1589115
Varför är inte Volvon hybrid när det är kallt? Min går ca 70 km på sommaren och 60 km på vintern, har elvärmaren och använder den vid behov.

Värre då med Kia och andra märken som inte kan ha någon värme alls om inte bensinmotorn startas. Har en kompis med Kia tjänstebil, den drar 0,4 ca på vintern trots att han mest kör i stan och laddar fult, eftersom bensinmotorn går på tomgång hela tiden.
av Supfam
#1589137
För mig som bor där det kan bli, och ofta blir riktigt kallt, funkar inte bilen som hybrid i den bemärkelsen att den inte kan användas som sådan.

Jag skrev i tidigare inlägg att värmaren inte är gjord för en bil som rör sig i 80-90 km/h i riktigt kallt väder. Vad måste jag göra då? Jo, starta bensinmotorn och köra endast bensin.

Jag tycker inte heller att värmaren arbetar optimalt. Det blir varmt, för att sen bli lite kallare, för att sen bli varmt igen, och så håller det på. Det är säkerligen för att värmaren uppnår temp, och stänger sen av. Oj det blev visst kallt igen, så drar den på igen. Värmen är inte jämn.

Jag tycker Kias lösning är mycket bättre för motorn iaf. Lunkar jag fram på landsväg i riktigt kallt väder så är motorn kall…den kan inte ens användas för en omkörning. Man får förlita sig på batteriet endast.
perhall skrev: tor 12 sep 2024, 01:10 Varför är inte Volvon hybrid när det är kallt? Min går ca 70 km på sommaren och 60 km på vintern, har elvärmaren och använder den vid behov.

Värre då med Kia och andra märken som inte kan ha någon värme alls om inte bensinmotorn startas. Har en kompis med Kia tjänstebil, den drar 0,4 ca på vintern trots att han mest kör i stan och laddar fult, eftersom bensinmotorn går på tomgång hela tiden.
Räckviddsdipp

Jo, det är klart, men ändå. Det &a[…]

Jag tänker på siffran 830868 och det tr[…]

Hej. Hade samma problem på min. Det är […]

Länkarmslagring

Hej. Tack för ditt svar. Ja det är sista[…]