Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1588007
Ok. Ja, kan absolut inte påstå att den börjar ta speciellt långt ner. Speciellt inte nu när allt är luftat. Ska verkligen kolla en gång till att den bromsar även på båda bakhjul. Har varit mest fokuserad på framhjulen och på besiktningen var bromsvärdena OK runt om; 2.5/2.8 - 2.3/2.1, det var bara anliggningen man slog ned på.
Läste på ett engelskt forum om en som hade samma problem och där trodde man att en luftbubbla som påverkade ventilen hade "fastnat" i bromsfördelningsblocket. Låter det troligt? Sen kan ju faktiskt den delen ha gett upp men det händer väl inte speciellt ofta?
#1588205
OK. Har testat nu att bakbromsarna funkar båda två fast lampan fortsätter lysa. Testade att gänga upp givaren lite för att se om det var på marginalen men inte. Och pedalen tar väldigt högt upp och känns fast, inte minsta tendens till svampighet plus att bilen i sig bromsar som den ska - låser alla hjulen vid panikbromsning - så nu börjar det kännas menlöst att lägga mera krut på detta, enklast är att bara koppla ur lampan.
#1588272
Insåg att jag har en Haynesmanual till 240 och där sitter samma lösning. Här man kan se hur fördelningsventilen är uppbyggd och hur kolven där ska stå i mitten för att det svarta området ska hamna på ventilavkännarens pinne som kommer uppifrån om allt är OK, då jordas inte lampan och är då släckt. Skruvar man bort pluggen på sidan så kan man få ut hela anordningen men det innebär samtidigt att man tömmer systemet på bromsvätska och måste lufta om hela systemet så jag tror jag skippar det eftersom bromsarna ju fungerar som dom ska.
20240902_074733 (1).jpg
20240902_074733 (1).jpg (3.92 MiB) Visad 7763 gånger
#1588893
Nä, blir inte klok på detta. Jag tröttnade och kopplade bort lampan genom att satta en plastbit där fjädern ska bottna i givaren så nu är den permanent släckt. Tänkte att det väl får vara så då tills vidare då bromsarna ändå verkar fungera.

Men! Nu upptäcker jag att bromsen ligger an VF, inte HF som jag hade stora problem med tidigare och gjorde en rejäl genomgång av för att få okets båda kolvar att fungera som dom ska. Vilket jag tror jag till slut lyckades med. Om en av kolvarna i något av oken fram kärvar har man ju fortfarande bromsverkan där men kan det då bli så att avkännaren i ventilen fortsätter att vara i sitt ändläge då och inte i mitten och då göra så att lampan lyser? Har också kört runt 100 mil sen jag gick igenom oket HF och då kollade jag lite nu och då efter detta om bromsen verkade ligga an på något hjul men det var lugnt. Fram till nu? Båda bakbromsar verkar dock funka som dom ska.

Jag har också beställt ett smart avluftningsverktyg där man suger bromsvätska bakvägen genom avluftningsventilen på oket. Kanske en noggrannare avluftning ger resultat? Tillsammans med en ny genomgång av okets kolvar, denna gång VF.
#1588960
Tog mig an bromsoket VF idag. Tyckte inte att det blev någon större skillnad, bromsar man hårt så snurrar hjulet rejält trögt när man släppt pedalen även om man bankar några slag med hammaren på fälgen. På andra sidan blir det också något lite trögare men ett enda slag med hammaren och det snurrar lätt igen.
Så började jag fundera på bromsslangarna. Kan dom orsaka den här typen av problem? Som kanske också förklarar varför varningslampan vill tändas? Nästa pilsner blir då att lista ut vilken/vilka som är dåliga - hur kan man göra det förutom kolla sprickor eller om de sväller när man bromsar? Man kan givetvis byta alla fyra - kostar under hundringen styck men som jag förstår det kan det vara ett rent h-e att lossa dem utan att behöva kapa själva bromsröret. Har iaf i förebyggande syfte borstat rent anslutningarna och sprayat på rostlösare ikväll.
#1588979
En mindre gasbrännare (finns numera i dom flesta kök) som du värmer nippeln med så lossnar den lätt. Om du misstänker täta slangar, kan du lossa en luftnippel. Det ska då komma en "skvätt" bromsvätska. Vid täta slangar brukar det inte gå att vrida hjulet alls. Jag tror mer på oken. Har du 4-kolvs ok räcker det med att en kolv "trögar".
Jag tar isär bromsarna på min 745-a en gång om året. Gör rent och smörj alla kontaktytor på klossarna med ny pasta (jag använder kopparpasta på tub). Med en lång smal mejsel öppnar jag en liten springa mellan kolven och gummidamasken och sprayar in silicon olja (spray på burk). Tvättar och smörjer in glidpinnarn (silikon fett på tub). Min bil har
rullat över 50000 mil och har original orenoverade bromsok fram. Bytte bromsslangar för 15 år sedan, och ska byta igen nu i höst. Ska då också renovera oken, gummiskydden börjar bli "sladdriga". Men hjulen rullar så lätt, så lätt
#1588980
Jo jag har en liten gasbrännare så det ska nog gå. Om man sen kapar slangen jämns med infästningen så man kommer åt att hålla med en hel hylsa så tror jag nog det kan funka. Lutar mera åt att det är en eller kanske två slangar som är igengrodda. Då orkar det sippra igenom vätska när man bromsar för då är trycket högt men det orkar inte åka tillbaka av sig själv och då ligger kolven på. Man kan kolla det genom att se hur trögt det är att trycka tillbaka kolvarna, går det hyfsat lätt när luftningsnippeln är öppen men knappt alls när den är stängd så är det stopp någonstans, troligen då i slangen. Exakt så är det på minst en, kanske två kolvar. Men det är nog lika bra att byta alla slangar.
#1588996
Finns ingen anledning att spara pengar på detta.... Finns fördelar med ABS, då är där bara 1 st slang till varje hjul😊😊
Hade en Opel Rekord -59 i många år (1978 till 2010). Körde omkring 1000 mil med den, dom sista åren bara en runda på någom mil vartannat år ungefär. Där fastnade en fram broms om jag bromsade för hårt. Fick då krypa under och lossa luftnippeln innan jag kunde köra vidare.
#1589230
Lyckades inte få tag på ok med kort varsel utan bara bromsslangar så jag bytte dessa igår. Bilen ska ombesiktas på tisdag och själv är jag bortrest hela helgen så tiden för att fixa var knapp.

Var lite orolig inför bytet, några hade nog suttit där sen bilen var ny och det såg allmänt rostigt och ingrott ut. Men så hittade jag en fin guide hur man gör! Först rengör man allt med stålborste och karvar bort all eventuell underredsmassa som kan ligga där. Sen sprayar man rikligt med rostlösande, helst dagen innan.

Först pallar man bromspedalen med t ex en bräda så den är lite nedtryckt. Detta förhindrar bromsvätskebehållaren att tömmas. Tänk på att bromsljuset då tänds så plocka bort minuspolen på batteriet under operationen.
Sen skär/klipper man av slangen så nära röranslutningen det är möjligt och plockar bort resten av slangen. Därefter värmer man på metalldelen i skarven med en liten gasbrännare. Räcker med någon minut. Som man då kan se så kan gammal underedsmassa ta eld, därför är momentet att karva bort den viktig.
Sen knackar man på en lång sexkantshylsa (14) på den del som slangen satte fast i och sen sätter man en öppen 11mm nyckel på rörmuttern. Inte gärna en vanlig blocknyckel utan en lite kraftigare, finns såna satser på Biltema. Man håller den senare och skruvar på den förra. Kan sitta rejält! Det går också att använda en svetstång eller i nödfall: en liten rörtång. En polygrip däremot är för klen. Skulle man misslyckas helt med att få upp muttern kan man i värsta fall byta hela bromsledningen eller köpa en skarv, kapa det gamla och köpa ett färdigkonat kort rör och kapa och skarva dit det.
Ta slangarna en och en och rengör alla gängor innan återmontering.
Att man måste lufta bromsarna efteråt är självklart.

Hur gick det då? Jo, alla fyra lossnade utan problem och det blev betydligt bättre! Jag bytte på båda hjul och på den jag fick ombesiktning på - HF - finns det inte en tendens till anliggning nu. VF vill fortfarande ligga på lite, lite men ger man fälgen ett hammarslag så släpper det. Jag vill tro att det kommer att gå till sig efter några mils körning för man kan få samma fenomen när man monterat nya klossar.
#1589419
Det första jag hade gjort var att kolla kontakten till p-broms, att byta ok är inte behövligt, fixade en 240, lossade oken och tryckte ur kolvarna med tryckluft, fullt med "skräp" i oket. Allmän rengöring (plus blåsning av ledningar).
Bytte dammtätning, monterade tillbaks, fungerar med "full effekt"!

Kolla även ev kabelbrott på ledningar till kontakt i bromsvätskeburk.

ollen
T-map sensor

Är det en BOSCH 0 261 230 293?

TFT mätarhus

Köpte idag ett mätarhus från en 20[…]

Började efter jobb o plocka ner växell&a[…]

Bränslepump Volvo 240 B230E -88

(Ah! E-motor, inte F. Jag var för snabb med m[…]