- fre 13 sep 2024, 10:43
Lyckades inte få tag på ok med kort varsel utan bara bromsslangar så jag bytte dessa igår. Bilen ska ombesiktas på tisdag och själv är jag bortrest hela helgen så tiden för att fixa var knapp.
Var lite orolig inför bytet, några hade nog suttit där sen bilen var ny och det såg allmänt rostigt och ingrott ut. Men så hittade jag en fin guide hur man gör! Först rengör man allt med stålborste och karvar bort all eventuell underredsmassa som kan ligga där. Sen sprayar man rikligt med rostlösande, helst dagen innan.
Först pallar man bromspedalen med t ex en bräda så den är lite nedtryckt. Detta förhindrar bromsvätskebehållaren att tömmas. Tänk på att bromsljuset då tänds så plocka bort minuspolen på batteriet under operationen.
Sen skär/klipper man av slangen så nära röranslutningen det är möjligt och plockar bort resten av slangen. Därefter värmer man på metalldelen i skarven med en liten gasbrännare. Räcker med någon minut. Som man då kan se så kan gammal underedsmassa ta eld, därför är momentet att karva bort den viktig.
Sen knackar man på en lång sexkantshylsa (14) på den del som slangen satte fast i och sen sätter man en öppen 11mm nyckel på rörmuttern. Inte gärna en vanlig blocknyckel utan en lite kraftigare, finns såna satser på Biltema. Man håller den senare och skruvar på den förra. Kan sitta rejält! Det går också att använda en svetstång eller i nödfall: en liten rörtång. En polygrip däremot är för klen. Skulle man misslyckas helt med att få upp muttern kan man i värsta fall byta hela bromsledningen eller köpa en skarv, kapa det gamla och köpa ett färdigkonat kort rör och kapa och skarva dit det.
Ta slangarna en och en och rengör alla gängor innan återmontering.
Att man måste lufta bromsarna efteråt är självklart.
Hur gick det då? Jo, alla fyra lossnade utan problem och det blev betydligt bättre! Jag bytte på båda hjul och på den jag fick ombesiktning på - HF - finns det inte en tendens till anliggning nu. VF vill fortfarande ligga på lite, lite men ger man fälgen ett hammarslag så släpper det. Jag vill tro att det kommer att gå till sig efter några mils körning för man kan få samma fenomen när man monterat nya klossar.