Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1588918
Funk skrev:
apersson850 skrev:Volvo aviserar nu att de ska köra fem år längre än tidigare planerat med de större XC-modellerna.
Var hittar man sådana nyheter ? /Thomas
I Volvos kommunikation med sina underleverantörer, som behöver förbereda sig på att hålla igång verktyg och annat flera år efter det att de från början tänkte skrota dem.
Nu är det inte ens hemligt längre, när man visat facelift på XC90.
#1588925
apersson850 skrev:
Funk skrev:
apersson850 skrev:Volvo aviserar nu att de ska köra fem år längre än tidigare planerat med de större XC-modellerna.
Var hittar man sådana nyheter ? /Thomas
I Volvos kommunikation med sina underleverantörer, som behöver förbereda sig på att hålla igång verktyg och annat flera år efter det att de från början tänkte skrota dem.
Nu är det inte ens hemligt längre, när man visat facelift på XC90.
Så du baserar det på att det kommit en facelift ? Fem år längre än vad undrar man ju då.

/Thomas
#1588994
"Enligt ursprungsplanen skulle Northvolt tillverka batterier motsvarande 16 gigawatttimmar 2023 i Skellefteå, men kommer nu bara upp till en gigawattimme vid årets slut"

Nånting är genuint knas i Nortvolts oförmåga att komma igång. Saknas kompetensen? Saknas utrustningen?
#1589034
lennarte skrev:
Derank skrev:northvolts dagar som batterileverantör är räknade
För våra skattepengars skull hoppas jag du har fel.......
Många sa samma sak om Tesla då de hade stora bekymmer och ett tag var nära konkurs. Det är svårt att bygga upp ett stort företag från start, men om man klarar sig igenom den dyra och tuffa startperioden (som ju kan pågå många år) så finns det stor chans för ett väldigt lukrativt företag.

Jag håller tummarna för att de klarar sig.
#1589051
joel80 skrev: tis 10 sep 2024, 22:28
lennarte skrev:
Derank skrev:northvolts dagar som batterileverantör är räknade
För våra skattepengars skull hoppas jag du har fel.......
Många sa samma sak om Tesla då de hade stora bekymmer och ett tag var nära konkurs. Det är svårt att bygga upp ett stort företag från start, men om man klarar sig igenom den dyra och tuffa startperioden (som ju kan pågå många år) så finns det stor chans för ett väldigt lukrativt företag.

Jag håller tummarna för att de klarar sig.
Man kan inte riktigt jämföra med Tesla

Det finns en lång artikel i Affärsvärden om risktagande.

Tesla satsade ju egen pengar och hade det gått åt pipan så hade man förlorat pengarna man lagt in, det ger att man är planerande och försiktig.

Dessa satsningar har ju garantier från oss skattebetalare och några stora fonder och ett par företag. Om allt går åt pipan förlorar man inga egna pengar alls, det är vi skattebetalare och nåra fonder o investerare som får stå för kalaset, det gör att man tar skyhöga risker då man ju inte riskerar något alls.

Sen är ju inte de 100 miljarderna borta heller, de har ju hamnat i fickorna på konsulter, leverantörer, ledning och entreprenörer

Men man hoppas ju att det går bra, det är ju galet om vi ska förlora så mycket pengar
#1589199
Krismöte med en del underleverantörer nästa vecka, min chef ska åter upp dit, nu är det garaterat inte långt kvar innan <UE börjar vakla, dra sig ur, vill ha garantier för bet os osv osv osv....................fortsättning följer
  • 1
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 69

Ja i bruksanvisningen står att man ska tramp[…]

Tycker spontant det låter mycket om det &aum[…]

Bagagerumsmatta

Borde passa. Laddhybriderna har samma layout som b[…]

hej var precis i samma sits som dig, dock så[…]