Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1588477
"I stället så siktar biltillverkaren nu på att 90 till 100 procent av den globala försäljningsvolymen det året ska utgöras av elektrifierade bilar."

Inte direkt jätteskillnad ;)
#1588481
Lövet skrev:"I stället så siktar biltillverkaren nu på att 90 till 100 procent av den globala försäljningsvolymen det året ska utgöras av elektrifierade bilar."

Inte direkt jätteskillnad ;)
Steffe3 skrev:Men det tar med hybrider, vilket alla från dom redan är sen några år tillbaka väl? :-D
Exakt. Ganska stor skillnad alltså mot att bara ha hel-elbilar. Frågan är vad de menar. Kan de verkligen räkna med mildhybriderna. Gör ju typ ingenting på förbrukning utan i bästa fall ger det lite extra respons vid start från stillastående.
#1588482
Steffe3 skrev:Men det tar med hybrider, vilket alla från dom redan är sen några år tillbaka väl? :-D
Precis. Det handlar väl om att några bensinbilar kommer få vara kvar ett tag till. Det var väl aldrig inte 100% BEV som mål utan 100% BEV+PHEV.

edit: Fel av mig. Det var 100% BEV man lovade. Då är det en rejäl sänkning av ambitionerna att dels sänka till 90%, dels räkna med PHEV: https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... enast-2030
#1588501
Nu är frågan: tänker man verkligen hålla liv i nuvarande XC90, XC60, XC40 m. fl. bortom 2030? Eller utvecklar man en ny generation bilar med förbränningsmotorer? Och vilka motorer ska man använda, håller VEA bortom 2030 eller blir det att köpa motorer från utlandet? Kan vi kanske rentav räkna med en variant av 30-serien med förbränningsmotor?
#1588535
Volvo har alltså skrotat sitt mål om 100% elbilar. Ett mål som "känts bra".

Det har inte funnits några realistiska ekonomiska underlag som stött målet utan målet va satt enbart pga känslor. Man har "velat" detta.

Skönt att woke-tjaffset nu börjar slå tillbaka och att verkligheten infinner sig.
#1588542
Min förening (Brf) installerade fyra laddplatser för ett par år sedan. En används ibland. Så vi andra boende som aldrig har råd med en Polestar och tankar på macken får betala för vissas hemmatankning. Det är en smula surt.

Men sett lite uppifrån: Det är som med att man har lekt med "världens bästa elsystem" i fyrtio år och nu ska man bygga kärnkraft igen, efter att man stängt av den. Samma med dessa elbilar. Elmotorn är överlägsen ottomotorn men energilagret (batteriet) är en katastrof. Tungt, dyrt, miljöskadligt, brandfarligt och usel livslängd. Jag brukar säga i debatten, att ICE (förbränningsmotorn) är dålig men det är inget argument att ersätta den med något som är lika dåligt - men kanske på andra sätt.

En dunk diesel i skuffen funkar alltid och tar dig bortåt 200 km för 200 spänn. Nog sagt?
#1588548
Jajamän, olja är framtiden. Eller inte...
Det går också att googla på Adolf Lundin och Carl Bildt.
"100 000 kan tvingas lämna sina hem."
Messenger_creation_55A5F0F3-C529-40C8-A486-932902C47B15.gif
Messenger_creation_55A5F0F3-C529-40C8-A486-932902C47B15.gif (11.78 KiB) Visad 700 gånger
#1588568
Diesel står idag för 8% av försäljningen i Sverige. Att det är på väg tillbaka är mycket osannolikt.
Det är också helt otroligt att klaga på miljöeffekterna av batteritillverkning när de är så mycket lägre än framställning av fossila bränslen. Jämför Northvolts miljöavtryck med Preemraff om ni vågar. Sen ska bilens avgaser läggas till också utöver det.
  • 1
  • 395
  • 396
  • 397
  • 398
  • 399
  • 400

Jag funderar på hur man ska vinterköra […]

Om du loggar in här och använder ditt Vo[…]

Finns ingen anledning att spara pengar på de[…]

S40 -02 Till Salu i Malmö 1,6

Säljer dotterns S40. Fint skick för sin […]