Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kromad
#1586466
Precis min tanke.

Aw1 har riktigt låg viskositet när den är varm.
Min bil börjar ge shift flare när den är uppe i arbetstemp. Fram till dess växlar den alldeles utmärkt.

Så. Jag har nu beställt Ravenols T-IV. Jag chansar. Har läst mycket bra om den oljan och dels är den billig (relativt) jämfört med Oem oljan så skulle jag vara tvungen att byta tillbaka till en AW1 olja pga negativt beteende från lådan är det inte hela världen.

Bör man nolla adaptionen när man byter till en olja med högre viskositet än den är van?
Nu har jag Vida till skillnad från första gången jag körde så kan köra en adaptionsrunda direkt efteråt.
Användarvisningsbild
av Gulvolvo
#1586533
Känns som att automatådeoljan fåra vara dyr. Om man hittar olja för 1000kr eller 2000kr på volvo så skulle jag utan tvekan ändå ta volvos, då man inte byter den speciellt ofta så det innebär inte många ören extra per mil
av Kromad
#1586537
??

Har ju volvo original i lådan redan? Som jag skrev. Lådan växlar skit med den oljan när den blir varm. (Varm och extremt tunn). Shift flare mellan uppväxlingarna.

Sen om det är fel på lådan eller om den växlar bättre med tjockare olja återstår att se.

Ravenol är dessutom troligtvis bättre än originaloljan.
av 20FJan
#1586571
Biltema har 4l för 499kr, 125kr/l… så särskilt billigt blir det inte var man än letar. Jag har jämfört och letat till en annan bil där så låg viskositet som möjligt önskas, men inte alltid lätt att hitta datablad för jämförelse heller. En del rekommenderar Redline D6 som har lägsta flyttemp på -60. De flesta andra verkar ligga på -45. Kostar omkring 300kr/l.
Hittade att Rawenol ligger på -54, så det var ju bra.
av KalleJ
#1586591
20FJan skrev:Biltema har 4l för 499kr, 125kr/l… så särskilt billigt blir det inte var man än letar. Jag har jämfört och letat till en annan bil där så låg viskositet som möjligt önskas, men inte alltid lätt att hitta datablad för jämförelse heller. En del rekommenderar Redline D6 som har lägsta flyttemp på -60. De flesta andra verkar ligga på -45. Kostar omkring 300kr/l.
Hittade att Rawenol ligger på -54, så det var ju bra.
Biltema ATF-U är en multiolja.
Ravenol T-IV får du för 80-90kr litern, passa på o köp motorolja med så blir frakten per liter låg med.

Från ato24.de
av Kromad
#1587049
Jag har iaf beställt Ravenol som sagt. För gen 1 av växellådan... då den har lite högre viskositet. Kan vara värt testa. Men är väl mer och mer inne på att något skit satt sig i ventilhuset eller att något börjar läka internt när oljan blir varm och lådan tappar tryck ...

Men innan jag spiller ut dyroljan från Volvo så har jag idag testat droppa ner en flaska Lubegard Red som dels kan frigöra ventiler och solenoider samt mjuka upp torra tätningar mm. Får väl köra med den några veckor innan jag testar en olja som är fel egentligen....Om man ska tro volvo.

Efter kanske 5 mils körning idag är det då absolut ingen skillnad så jag har inga större förväntningar om än jag läst att Lubegard ska vara riktigt bra.

Inte kört med dubbat på flera &arin[…]

Hej Fick du nån lösning på probl[…]

Hej, skulle ur garaget idag och klantig som man &a[…]

Tror du hamnar i samma fälla som mig med DLS-[…]