Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rickardw
#1586485
Hej,

Mitt första inlägg på forumet här, är ingen bilexpert direkt. Jag har en Volvo V70 D4 2015 som gått 28.000 mil. Den är nu inne på service hos Bilia och där har de sett att bilen dels läcker olja och har problem med EGR-ventilen.

Åtgärd av oljeläckage uppskattade serviceteknikern till ca 17.000 kr. ERG ska han återkomma med offert om men han var osäker på om det räcker med själva ERG eller om det är fler komponenter som måste bytas samtidigt.

Jag köpte bilen 2020 för 115.000 kr. Då hade den gått 24.000 mil - jag har mao kört 4000 mil på 4 år och kommer fortsätta köra ungefär i den storleksordningen.

Hur mycket skulle ni säga att det är lönt att lägga på den här modellen med så många mil? Skulle bli förvånad om Bilia säger att totalkostnaden landar under 30 000 kr. Kanske kan en mindre verkstad göra jobbet billigare?

Tacksam för kloka inspel! Tack
av Malmstroem
#1586487
Sist jag lämnade in bilen på verkstaden konstaterade mekanikern krasst att valet är fritt. Amortera eller reparera.

En bil som är så pass ny att du inte behöver betala för reparationer kommer att kosta en hel del i inköp. Därmed blir värdeminskningen hög.

Oljeläckage och EGR på en 10 år gammal bil med 28.000 mil är något som man i mitt tycke får räkna med att det inträffar. Det lär komma mer saker som behöver bytas (bromsar, bussningar, stötdämpare etc). Allt mer eller mindre slitdelar. Troligen kommer bilen ändå ha en lägre totalkostnad än en ny eftersom värdeminskningen är så pass mycket lägre.

Jag hade letat efter en mindre och billigare verkstad än Bilia. Deras priser är inte direkt avpassade för privatpersoner. I och för sig är det inte många auktoriserade återförsäljare som är betrakta som prisvärda...

Jag hade nöjet att hosta upp 17.398:- för byte av två framfjädrar och ett däck på en V40 -17 nu i sommar. Jag var bortrest på semester och kunde inter reparera själv. Bärgning och "riktig" volvoverkstad blev valet. Ett dyrt val...

Själv brukar jag byta bil när åldern och milen börjar göra sig påminda. Inte för att det blir billigare, utan för att det oftast blir mer problemfritt. Och kanske viktigast av allt -- jag brukar vilja "ha" en ny bil. :-)

Hur du prioriterar är ditt val. En nyare likvärdig bil kommer mest troligt inte att bli billigare.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1586488
Eftersom det är omöjligt att säga hur långt till den kommer att gå, efter reparationen, innan du behöver göra något annat, är det förstås omöjligt att veta säkert hur du ska göra.

Men två saker är helt säkert:
  • Du kan inte fortsätta köra som det är (om inte annat så godkänner inte bilprovningen att det dräller olja under bilen).
  • Att sälja en bil som är i sådant skick innebär att du får väldigt dåligt betalt.
Den tredje saken, som är nästan säker, är att det blir dyrare att köpa nytt.

När min 850 en gång i tiden hade gått 40000 mil var drivaxlarna slut, fjäderbenslagringarna och fjäderbenen (läcka) kass och en rattaxelled hade havererat. Det kostade då 20000 at fixa till. Utan fix var bilen i praktiken okörbar och därför närmast värdelös.
Jag reparerade och körde ytterligare 10000 mil innan motorn rasade. Då började rosten titta igenom här och där så då drog jag ett streck och den blev skrot, för det fanns ingen som ville köpa en bil med trasig motor och 50000 mil på mätaren.
av rickardw
#1586494
hej,

Tack båda för väldigt bra svar!

Fick offert från Bilia på båda jobben och det landar på 36000 kr. Testar att kontakta en mindre verkstad och jämför. Är det en risk att inte använda originaldelar i de här fallen eller är det bara att köra på och hoppas på det bästa? :)

//Rickard
av berrabus
#1586505
Antar att det är en 2wd dvs med Volvos VEA-motor? Finns en hel del problem med dem som har med olja och EGR att göra.

Vet du var den läcker olja? För 17k så borde det vara ngn packbox som kräver en hel del jobb att byta.
EGR-jobb för 19k, är nog byte av det mesta som ingår där. Vilken typ av problem är det?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1586515
Vad/Var läcker det olja? Är det bara några droppar? Som ung och fattig har man ju kört 20.000 mil med lite oljeläckage :crying:
av emtor
#1586517
berrabus skrev:Antar att det är en 2wd dvs med Volvos VEA-motor? Finns en hel del problem med dem som har med olja och EGR att göra.

Vet du var den läcker olja? För 17k så borde det vara ngn packbox som kräver en hel del jobb att byta.
EGR-jobb för 19k, är nog byte av det mesta som ingår där. Vilken typ av problem är det?
Vevaxelns packbox framme tar lika lång tid som att byta kamrem etc. Packboxen bak lika lång tid som att byta koppling.
Ganska mycket pengar med andra ord.
av rickardw
#1586519
Hej,

Jag är inte helt hemma på detta men såhär står det i offerten:

- Oljeläckage: Byte ventilkåpspackning (med massa tillhörande komponenter och jobb)
- EGR: Felkod ECM-p04d900 tyder på igensatt/nedsatt flöde. Bör åtgärdas. Endast EGR-kylare byts ifall EGR-spjället är OK.

//Rickard
Senast redigerad av 1 rickardw, redigerad totalt 0 gånger.
av emtor
#1586524
rickardw skrev:Hej,

Jag är inte helt hemma på detta men såhär står det i offerten:

- Oljeläckage: Byte ventilkåpspackning (med massa tillhörande komponenter och jobb)
- EGR: Felkod ECM-p04d900 tyder på igensatt/nedsatt flöde. Bör åtgärdas. Endast EGR-kylare byts ifall EGR-spjället är OK.

//Rickard
Ventilkåpan är verkligen den dummaste grejen Volvo har hittat på.
För att få bort den måste alla spridarna ut, vilket ingen mekaniker på jorden ser fram emot då dom brukar sitta som svetsat fast.
Det brukar gå många timmar med svordom och förbannelser på ett sånt jobb.

Inte kört med dubbat på flera &arin[…]

Hej Fick du nån lösning på probl[…]

Hej, skulle ur garaget idag och klantig som man &a[…]

Tror du hamnar i samma fälla som mig med DLS-[…]