- ons 14 aug 2024, 10:01
#1586485
Hej,
Mitt första inlägg på forumet här, är ingen bilexpert direkt. Jag har en Volvo V70 D4 2015 som gått 28.000 mil. Den är nu inne på service hos Bilia och där har de sett att bilen dels läcker olja och har problem med EGR-ventilen.
Åtgärd av oljeläckage uppskattade serviceteknikern till ca 17.000 kr. ERG ska han återkomma med offert om men han var osäker på om det räcker med själva ERG eller om det är fler komponenter som måste bytas samtidigt.
Jag köpte bilen 2020 för 115.000 kr. Då hade den gått 24.000 mil - jag har mao kört 4000 mil på 4 år och kommer fortsätta köra ungefär i den storleksordningen.
Hur mycket skulle ni säga att det är lönt att lägga på den här modellen med så många mil? Skulle bli förvånad om Bilia säger att totalkostnaden landar under 30 000 kr. Kanske kan en mindre verkstad göra jobbet billigare?
Tacksam för kloka inspel! Tack
Mitt första inlägg på forumet här, är ingen bilexpert direkt. Jag har en Volvo V70 D4 2015 som gått 28.000 mil. Den är nu inne på service hos Bilia och där har de sett att bilen dels läcker olja och har problem med EGR-ventilen.
Åtgärd av oljeläckage uppskattade serviceteknikern till ca 17.000 kr. ERG ska han återkomma med offert om men han var osäker på om det räcker med själva ERG eller om det är fler komponenter som måste bytas samtidigt.
Jag köpte bilen 2020 för 115.000 kr. Då hade den gått 24.000 mil - jag har mao kört 4000 mil på 4 år och kommer fortsätta köra ungefär i den storleksordningen.
Hur mycket skulle ni säga att det är lönt att lägga på den här modellen med så många mil? Skulle bli förvånad om Bilia säger att totalkostnaden landar under 30 000 kr. Kanske kan en mindre verkstad göra jobbet billigare?
Tacksam för kloka inspel! Tack