Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Villeroy
Hej,

Har fått ett fel på de adaptiva kurvljusen på min v60-16. Är det värt att ordna med en felkodsläsare och beställa beggade reservdelar, eller kommer det gå i stöpet pga individspecifika kodningar osv? Har dålig koll på hur hårt knutna dessa sensorer och styrenheter är till individen.

//Ville
av Villeroy
Har nu lyckats lokalisera felet till bakre nivåsensorn som inte verkar ge signal. Behövs det någon kalibrering om jag byter givaren till en bättre begagnad?
Användarvisningsbild
av ShogunX
På min tidigare XC60 krävdes inget mer än bara ett byte av nivåsensorn. Efter bytet fungerade kurvljuset och jag lastade sedan bilen tungt med strålkastarljuset riktat mot på en vägg med riktlinjer för att se hur ljuset nivåanpassade sig.
av Villeroy
ShogunX skrev:På min tidigare XC60 krävdes inget mer än bara ett byte av nivåsensorn. Efter bytet fungerade kurvljuset och jag lastade sedan bilen tungt med strålkastarljuset riktat mot på en vägg med riktlinjer för att se hur ljuset nivåanpassade sig.
Bytte du till en baksensor? Verkar bara finnas framsensorer beggat, men har läst att det är samma sensor undantaget länkarmen?
Användarvisningsbild
av ShogunX
Villeroy skrev: ons 31 jul 2024, 22:26Bytte du till en baksensor? Verkar bara finnas framsensorer beggat, men har läst att det är samma sensor undantaget länkarmen?
Det stämmer, bakre sensor. Dessvärre vet jag inte om det är en och samma sensortyp på fler platser.

Värt att kolla upp; vill minnas att det är möjligt att välja en sensor tillhörande Ford - möjligen är de mer prispressade och enklare att hitta. Sensorn ska i så fall dela artikelnummer med den du har.
av Villeroy
Problemet är nu åtgärdat.
Jag köpte en ny ersättningssensor från en av de större sidorna och monterade. Funkade direkt.

Tack för all hjälp.

Hej, skulle ur garaget idag och klantig som man &a[…]

Tror du hamnar i samma fälla som mig med DLS-[…]

Som rubriken lyder. Körde till garaget, ca 5[…]

du kan prova ringa/maila geparts och fråga i[…]