Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1586391
Hej
Har just nu 245/45 R18 Volvo original fälg på bilen med Pirelli Däck (sommar) som inte är de tystaste. De ligger på ca 3,5mm så de håller ett tag till men funderar sen på att byta till andra däck som är tystare. Undrar bara om man byter till 225/55 eller 225/50 på samma fälgar så kanske blir bilen tystare för det blir större profil eller vad tror ni :-D

Kollat på rullomkrets.se och 225/55 skiljer 3,98% och 225/50 skiljer 0,66%.
Sen som en nybörjare så undrar jag om detta gör att min bil blir högre med högre profil på däcken?
#1586400
Svaret angående höjd är ja; bilen blir högre eftersom däckens omkrets ökar.

Vet om att flera med S/V90 och som inte vill ha 245/45-18 har bytt till 235/50-18. Baserat på att du har Volvo originalfälgar till din bil är de 8” breda och de gör sig därav bra med en däckbredd på 235. En bredd på 225 går också bra på en 8” bred fälg men du får då (tack vare smalare däck, hög däckprofil och bredare fälg) en mer konisk däcksida. Jag anser därför att en däckbredd på 225 passar bättre på en 7,5” bred fälg, alternativt på en 8” bred fälg men då med en profil på 40 eller lägre. Däckdimensionerna 225/55-18 och 235/55-18 får plats i hjulhusen - även om den sistnämnda dimensionen är ett gränsfall, enligt mig. En däckprofil på 50 ihop med en däckbredd på 235 ger dock tillräckligt med komfort för de flesta; därav röstar jag för 235/50-18.

Värt att tänka på: många av Pirellis däck är ganska hårda och avger ljud och körkänsla därefter. Ett annat alternativ, utöver det ovan, är att leta efter tystare däck i samma dimension som du redan har - då stämmer även bilens hastighetsmätare bättre överens med den aktuella hastigheten. Det alternativet röstar jag också för.
#1586411
ShogunX skrev: mån 12 aug 2024, 23:19 Svaret angående höjd är ja; bilen blir högre eftersom däckens omkrets ökar.

Vet om att flera med S/V90 och som inte vill ha 245/45-18 har bytt till 235/50-18. Baserat på att du har Volvo originalfälgar till din bil är de 8” breda och de gör sig därav bra med en däckbredd på 235. En bredd på 225 går också bra på en 8” bred fälg men du får då (tack vare smalare däck, hög däckprofil och bredare fälg) en mer konisk däcksida. Jag anser därför att en däckbredd på 225 passar bättre på en 7,5” bred fälg, alternativt på en 8” bred fälg men då med en profil på 40 eller lägre. Däckdimensionerna 225/55-18 och 235/55-18 får plats i hjulhusen - även om den sistnämnda dimensionen är ett gränsfall, enligt mig. En däckprofil på 50 ihop med en däckbredd på 235 ger dock tillräckligt med komfort för de flesta; därav röstar jag för 235/50-18.

Värt att tänka på: många av Pirellis däck är ganska hårda och avger ljud och körkänsla därefter. Ett annat alternativ, utöver det ovan, är att leta efter tystare däck i samma dimension som du redan har - då stämmer även bilens hastighetsmätare bättre överens med den aktuella hastigheten. Det alternativet röstar jag också för.
Att höja bilen är något jag vill så 235/50-18 blir det nog när det väl är dags, redan inne på höjningskit med :-D men Pirellidäck blir det inte, funderar på att köpa något märke med ljudisolering
#1586454
ShogunX skrev:Svaret angående höjd är ja; bilen blir högre eftersom däckens omkrets ökar.

Vet om att flera med S/V90 och som inte vill ha 245/45-18 har bytt till 235/50-18. Baserat på att du har Volvo originalfälgar till din bil är de 8” breda och de gör sig därav bra med en däckbredd på 235. En bredd på 225 går också bra på en 8” bred fälg men du får då (tack vare smalare däck, hög däckprofil och bredare fälg) en mer konisk däcksida. Jag anser därför att en däckbredd på 225 passar bättre på en 7,5” bred fälg, alternativt på en 8” bred fälg men då med en profil på 40 eller lägre. Däckdimensionerna 225/55-18 och 235/55-18 får plats i hjulhusen - även om den sistnämnda dimensionen är ett gränsfall, enligt mig. En däckprofil på 50 ihop med en däckbredd på 235 ger dock tillräckligt med komfort för de flesta; därav röstar jag för 235/50-18.

Värt att tänka på: många av Pirellis däck är ganska hårda och avger ljud och körkänsla därefter. Ett annat alternativ, utöver det ovan, är att leta efter tystare däck i samma dimension som du redan har - då stämmer även bilens hastighetsmätare bättre överens med den aktuella hastigheten. Det alternativet röstar jag också för.
Upplever också Pirellidäcken som hårda, har du något förslag på däck som är mjukare? Jag skulle tro att det också förbättrar åkkomforten något då jag tycker att min V90 är dålig på att absorbera "småvibrationer".
#1586455
Dejan195 skrev:
ShogunX skrev: mån 12 aug 2024, 23:19 Svaret angående höjd är ja; bilen blir högre eftersom däckens omkrets ökar.

Vet om att flera med S/V90 och som inte vill ha 245/45-18 har bytt till 235/50-18. Baserat på att du har Volvo originalfälgar till din bil är de 8” breda och de gör sig därav bra med en däckbredd på 235. En bredd på 225 går också bra på en 8” bred fälg men du får då (tack vare smalare däck, hög däckprofil och bredare fälg) en mer konisk däcksida. Jag anser därför att en däckbredd på 225 passar bättre på en 7,5” bred fälg, alternativt på en 8” bred fälg men då med en profil på 40 eller lägre. Däckdimensionerna 225/55-18 och 235/55-18 får plats i hjulhusen - även om den sistnämnda dimensionen är ett gränsfall, enligt mig. En däckprofil på 50 ihop med en däckbredd på 235 ger dock tillräckligt med komfort för de flesta; därav röstar jag för 235/50-18.

Värt att tänka på: många av Pirellis däck är ganska hårda och avger ljud och körkänsla därefter. Ett annat alternativ, utöver det ovan, är att leta efter tystare däck i samma dimension som du redan har - då stämmer även bilens hastighetsmätare bättre överens med den aktuella hastigheten. Det alternativet röstar jag också för.
Att höja bilen är något jag vill så 235/50-18 blir det nog när det väl är dags, redan inne på höjningskit med :-D men Pirellidäck blir det inte, funderar på att köpa något märke med ljudisolering
Tror Pirelidäcken har just ljudisolering på insidan. Det har gett viss obalans för vissa, något som kan vara värt att tänka på (även om det säkert går att reklamera är det ganska mycket tid som går innan man kommer dit).
#1586456
Keiser skrev: tis 13 aug 2024, 20:23 Tror Pirelidäcken har just ljudisolering på insidan. Det har gett viss obalans för vissa, något som kan vara värt att tänka på (även om det säkert går att reklamera är det ganska mycket tid som går innan man kommer dit).
Det beror på vilken Pirellidäck. Har den såkallad NCS-teknik så ja. om det enbart är "VOL" så nej.
#1586925
UnleashFusion skrev:
Keiser skrev: tis 13 aug 2024, 20:23 Tror Pirelidäcken har just ljudisolering på insidan. Det har gett viss obalans för vissa, något som kan vara värt att tänka på (även om det säkert går att reklamera är det ganska mycket tid som går innan man kommer dit).
Det beror på vilken Pirellidäck. Har den såkallad NCS-teknik så ja. om det enbart är "VOL" så nej.
Ok, hade de inte någon foam/massa inne i däcket för ljuddämpning som kunde lossna och orsaka vibrationer?! Har för mig jag läst det för något år sedan när det var mycket diskussioner om vibrationer, men kan ha drömt.
#1586929
Keiser skrev: sön 18 aug 2024, 14:05
UnleashFusion skrev:
Keiser skrev: tis 13 aug 2024, 20:23 Tror Pirelidäcken har just ljudisolering på insidan. Det har gett viss obalans för vissa, något som kan vara värt att tänka på (även om det säkert går att reklamera är det ganska mycket tid som går innan man kommer dit).
Det beror på vilken Pirellidäck. Har den såkallad NCS-teknik så ja. om det enbart är "VOL" så nej.
Ok, hade de inte någon foam/massa inne i däcket för ljuddämpning som kunde lossna och orsaka vibrationer?! Har för mig jag läst det för något år sedan när det var mycket diskussioner om vibrationer, men kan ha drömt.
Precis men då är däcket speccad med NCS: https://www.mclarenlife.com/threads/pro ... res.65730/ det har funnits i några år där det hänt att foamen lossnat och skapat obalans. Om inte speccad i däcken så har den icke-foam utan enbart som vanlig däck.
#1586960
UnleashFusion skrev: sön 18 aug 2024, 14:27
Keiser skrev: sön 18 aug 2024, 14:05
UnleashFusion skrev:
Det beror på vilken Pirellidäck. Har den såkallad NCS-teknik så ja. om det enbart är "VOL" så nej.
Ok, hade de inte någon foam/massa inne i däcket för ljuddämpning som kunde lossna och orsaka vibrationer?! Har för mig jag läst det för något år sedan när det var mycket diskussioner om vibrationer, men kan ha drömt.
Precis men då är däcket speccad med NCS: https://www.mclarenlife.com/threads/pro ... res.65730/ det har funnits i några år där det hänt att foamen lossnat och skapat obalans. Om inte speccad i däcken så har den icke-foam utan enbart som vanlig däck.
Är skillnaden i ljud stor mellan de med foam och utan ?
Liksom om det är värt att köpa med ljudisolerad matta och hoppas att det inte lossnar eller bättre köpa ”vanliga” däck ?

Jag har bara en fråga om vad en V50 gör[…]

Jo jag provade att nollställa felkoderna med […]

Jag funderar på hur man ska vinterköra […]

Om du loggar in här och använder ditt Vo[…]