Lucif3r skrev: ↑sön 11 aug 2024, 01:41
Nope. Det må vara OBDII-uttag, men det är ingen OBD standard. Koder läses ut på samma sätt som på dom äldre, med den skillnaden att man får bygga sig en egen blinkare.
exempelbild:
Jo, därav att jag skrev att resultatet med en sån OBD2-plugg kan vara blandat. Det är samma med min -99 VW, den har uttaget men fungerar inte med icke VW-specifik felkodsläsare.
På locket till uttaget i S90 står det däremot uttryckligen OBD2, och den ska i alla fall på pappret prata ett av de standardiserade protokollen, men jag har bara testat med en Foxwell diagnosdator, och den läser både felkoder och livedata ur ECM och TCM så jag tror den har någon form av pre-standard OBD2, om inte "äkta" OBD2.
Har inte testat med någon sån billig plugg, så jag kan inte säga säkert hur det funkar med det.
Forumposter på andra forum från 10+år bak i tiden menar att man skulle behöva en specialkabel för VW och ett crackat program för att kunna göra diagnos på S90 -97/98 utan Volvos eget system, men det är ju uppenbarligen inte sant länge, så kanske att bluetoothpluggarna kommit ifatt nu med.
Det var väl mest ett antagande från mig att Volvo uppgraderat ECUerna i samtliga modeller från -97, för det går inte blinka koderna i S90, pin 3 i kontakten går inte ens till något enligt elschemat. På 960 -96 går det däremot.