Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1586270
Ja.
Det surrar!
Hade isär relät igår och försökte mäta igenom det så noga som möjligt
Hittar inget fel visuellt heller...
Undrar om det trasiga gamla fördelarlocket har nötit sönder spole eller tänd modul.
Som sagt... varvräknaren rör sig inte heller
#1586313
Lucif3r skrev: sön 11 aug 2024, 01:41 Nope. Det må vara OBDII-uttag, men det är ingen OBD standard. Koder läses ut på samma sätt som på dom äldre, med den skillnaden att man får bygga sig en egen blinkare.

exempelbild:
Bild
Jo, därav att jag skrev att resultatet med en sån OBD2-plugg kan vara blandat. Det är samma med min -99 VW, den har uttaget men fungerar inte med icke VW-specifik felkodsläsare.
På locket till uttaget i S90 står det däremot uttryckligen OBD2, och den ska i alla fall på pappret prata ett av de standardiserade protokollen, men jag har bara testat med en Foxwell diagnosdator, och den läser både felkoder och livedata ur ECM och TCM så jag tror den har någon form av pre-standard OBD2, om inte "äkta" OBD2.
Har inte testat med någon sån billig plugg, så jag kan inte säga säkert hur det funkar med det.
Forumposter på andra forum från 10+år bak i tiden menar att man skulle behöva en specialkabel för VW och ett crackat program för att kunna göra diagnos på S90 -97/98 utan Volvos eget system, men det är ju uppenbarligen inte sant länge, så kanske att bluetoothpluggarna kommit ifatt nu med.

Det var väl mest ett antagande från mig att Volvo uppgraderat ECUerna i samtliga modeller från -97, för det går inte blinka koderna i S90, pin 3 i kontakten går inte ens till något enligt elschemat. På 960 -96 går det däremot.
#1586317
atteatte skrev: i S90
S90 har Motronic4.4, 940 har LH2.4. Viss skillnad där ;-)
LH2.4(hela 940-serien m. bensin), Fenix5.2(85x70 10V 94~99), Motronic1.8(960 <96), Motronic4.3(850 GLT/turbo 94~96) blinkas samtliga ut med hemmabyggd diod om odbii finns. Dieselsystem har jag sämre koll på dock...
Motronic4.4(960 96+, 850GLT/LTT/R 96+, x70 GLT/turbo 97-98) var volvos första "riktiga" styrsystem med.... halv-riktigt... obd protokoll, KWP2000, som väldigt väldigt få läsare förstår sig på. Går oftast tvinga in dom i ISO-läge dock, där mer generiska läsare kan få ut någon typ av information från dom. Sen hur väl den infon stämmer kan man såklart diskutera ;-)
#1586321
googlade lite på vcp 2000 och där finns kanske möjligheter att gå vidare men,
Jag får börja om..
Bytte ju allting direkt när jag köpt bilen. (tändväg)

så jag beställer ett nytt fördelarlock . (igen)

Igår när jag tittade på "budgetlocket" så höll mittpinnen i locket (för rotorn) nästan på att åka ur. Kunde tydligt se fjädern.....
Jag tänker koncentrera mig på en sak i taget. visserligen gnista men ...på dessa förutsättningar så är det dåliga odds.....
#1586401
Kan rekomendera Biltemas felkodsläsare till Volvo. Köpte en sådan när Volvo systemtestern som jag hade tillgång till la av... Volvos systemtester som användes fram till årsmodell 99 var av samma typ som "autodiagnos" , taskigt med reservdelar även till dessa dock.
#1586826
Jaha då börjar jag om då....
Nu har jag bytt till oem prylar på tändningen för att vara på den rätta sidan..
fördelarlock
tändstift o kablar.
och,
Nu när allt är iordning så kommer det ingen gnista!
Jag har lödit om bränslerelät i förebyggande syfte.
Jag fick tag i en fungerande tändmodul så det är oxå ok.
men ingen gnista....
läste om ett spridarrelä som sitter på vänster framskärm, där någon hade hittat jordfel.
Har ni någon erfarenhet av detta? o vart sitter jordpunkten på detta relä?
#1586829
Hade du testat blinka ut koder och sett om den klagar på ingen signal från vevaxelgivaren?
Minns jag inte fel styrs spridarna på jordsidan och du borde kunna bekräfta om spridarna har 12v konstant med tändningen på, då kan du utesluta om det är något fel med relä till strömförsörjningen.
Samma sak borde gälla med tändspolen, den borde ha 12v konstant med tändningen på.
#1586831
Har inget att läsa ut koder med...
ok skall testa se om spridarelät har jord.
skall bara klura ut hur...
en sak till...
dagen innan bytte jag instrument belysning......(lyckades nästan helt) finns det något som jag kommit åt av misstag som är viktigt där? (hade isär instrumentpanelen)!
Problem med parkeringsbroms

Hej kunniga, Parkeringsbromsen fungerar båd[…]

TRM sitter på högkant till vänster[…]

Finns låsfirmor som kan fixa nyckel och &aum[…]

Jag kör nästan alltid i hybridläget[…]