Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1586294
Toyota fortsätter att satsa på att utveckla förbränningsmotorer för personbilar:
https://www.carscoops.com/2024/06/toyot ... s-to-come/

De nya motorerna ska vara väldigt kortslagiga för att kunna göras låga och kompakta.
Kort slaglängd leder ju generellt till lägre vridmoment, vilket man kompenserar med hybridsystemets elmotor.
Men har kortslagiga motorer högre verkningsgrad?
Rent intuitivt känns det som att kortslagiga motorer borde ha sämre verkningsgrad än långslagiga?
Eller blir cylinderns termiska egenskaper bättre när en större del av cylinderns inneryta utgörs av kolv och ventiler, än av (kylda) cylinderväggar?
Någon som kan teorierna här?
#1586314
"engine that can run on gasoline, synthetic fuel, biodiesel, and hydrogen"

Gissar att kortad slaglängd är en eftergift för att enklare kunna köra på vätgas.
Era erfarenheter av aaos 3.6.4?

Hej vilka buggar har ni märkt av i 3.6.4 Mjuk[…]

Kul grej med serviceavtalen. Gamla bilen kostade 3[…]

Tack så mycket för hjälpen. Jag ta[…]

Björn Ferry verkar klara sig utmärkt […]