Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av atteatte
Tjenare,

Jag håller på och hjälper en kompis med hans 940 som bara dog under körning, visar sig att generatorn är dålig och tagit med sig batteriet i fallet, utan att nånsin tända generatorlampan.
När jag satt i det nya laddade batteriet och dragit igång motorn så laddar generatorn inte alls, om man gasar upp bilen ordentligt hörs det hur den kickar in, börjar den ladda strax över 13v och låter väldigt ansträngd, när man släpper gasen kan man tydligt höra när den slutar ladda och spänningen går ner lågt. Jag har mätt med tångamperemeter och generatorn verkar rent av börja dra ett par ampere på tomgång. Den blir skållhet på ingen tid alls och luktar lite elbrand, så jag antar att någon lindning gått i den.

Frågan är egentligen, jag har spanat lite efter en ersättare på bildelsbasen och det verkar finnas ett antal modeller, är det någon som är att föredra över de andra, och skiljer det med remskivan? Den som sitter på bilen nu är en Denso, och den verkar skrotarna vilja ha lite mer för än Bosch.
Användarvisningsbild
av lennarte
Kolla först att laddningslampan i instrumentet lyser med tändning på. Lyser den inte då kan inte generatorn ladda.
av atteatte
Jo, den lös vad jag vill minnas, men nu blir jag osäker. Får smita ut efter jobbet och kolla igen.
Jag kollade den lilla jordstumpen mellan generator och motor, och den såg bra ut. Jag mätte även spänningsfall för säkerhets skull, både mellan generatorhöljet och minuspol, och från plus på generatorn till pluspol medan jag gasade så den den att laddade, det var under 0.1v spänningsfall på båda.
Som sagt blir generatorn för varm att ta på väldigt fort, efter bara 2-3 minuter var generatorn för het att hålla handen på, motorn hann knappt bli ljummen på samma tid. Vet inte om det är normalt?
Om det skulle vara lampan som inte funkar, är det någon sån vanlig liten lampa typ positionsljus, eller något special?
av atteatte
Nu har jag kikat på bilen igen och skruvat isär generatorn i beståndsdelar.
Generatorlampan tänds med tändningen på och slocknar när man startar motorn.
Denna gången när jag skulle mäta laddspänningen och gasade på lite kom en rökpuff ur generatorn och den visar numer noll tendens till liv, trots att den släcker lampan(!?) Så jag skruvade isär den och det visar sig att diodbryggan brunnit, det skulle väl även förklara den härliga doften och varför den drar i sig typ 8 ampere och blir het, trots att den inte laddar alls :-D
Polaren vill köra bilen helst igår, så han skulle sticka till skroten i morn och köpa första bästa generator, så får vi hoppas den passar, oavsett vad det blir för fabrikat.

Den behöver knappast 16A kontinuerligt. Start[…]

Hjälp felsöka

Jag skulle kolla anliggande bromsar och hjullager […]

Värme typ svets mig/mag pinnsvets svetsa p&ar[…]

Hej, Jag har haft problem med att bagageluckan har[…]