Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robban08
Hej!

Dags för första inlägget. Jag har som sagt en volvo v70n 2001 med 140 Hk motor. Köpte den för drygt 1,5 månad sen.

Den har dött vid frikoppling när man ska växla ner ett antal gånger oregelbundet. Har ändå alltid startat lätt men för 3 veckor sen ville den inte starta. Startmotorn går men bilen vill inte starta, efter en väldigt lång stund startade den till men dog på tomgång, gick heller inte att gasa för att den inte skulle dö. Vet inte om det är relevant men bytte även bränslepåfyllningsröret tidigare den veckan.

Sen dess har jag fått den att starta med startgas men den dör så fort gasen tar slut. Har även ryckt lmm:n men det gjorde ingen skillnad. Man kan också höra bränslepumpen slå på när man vrider nyckeln till ll läget. Kollade även fuel railen för att se om det jom bensin vilket det gjorde. Har dock ingen aning om det kom med det trycket det ska vara.

Har ingen aning om vad problemet kan vara längre, är det någon som kan hjälpa. Tack på förhand : )

Mvh Robin
av Lostshadow
Hej .

Vet ej hur mkt du kan meka.

Testa först att öppnar tanklocket och prova starta bilen. Om ngt är fel i påfyllning uppstår ett vakuum i tanken och bensinpumpen orkar inte kör fram bensinen.

Om inte så låter det ju att den inte få bensin.

På motorn i spridarerör vänster sida ( tittat i körriktningen) finns en liten blått kåpa som ser ut som en däckventil kåpa. Skruv ner den finns en schraderventil där . Egentligen mäter man bensintryck där.
Tryck in den kort med en liten skruvmejsel förstktigt och ser om det finns bensintryck där. Borde spruta ut bensin.
Finns ingen bensin kör bensinpumpen inte fram ngt.
Har en v70 02an med liknande fel och fixade det.
Kolla det först .

Mvh LS
av V70nyburjaren
Luft, tändning, bränsle, kompression, motorer är egentligen väldigt enkla i princip och eftersom startgas fungerar får du både luft, kompression, och tändning.
Du har ett bränsleproblem! Mäta bränsletrycket på railen gör man först, ska vara runt 3-4 bar med tändningen på. Gissningsvis har du alldeles för lågt tryck så spridarna ej fungerar och "dränker" motorn istället. Har du 3-4 bar uppmätt vid tändning på och vid startförsök kan spridarna vara kassa vilket skulle suga.

Bensinpump, skit i tanken och igensatt filter på pumpen? Är det skit igensatt i filtret på pumpen som blockerar bränsletillförseln behöver tanken spolas rent innan man gör någon annan felsökning.
av Robban08
Hej igen har testat med den "blåa" ventilen, det är den som sitter på fuel railen och det kommer bensin igenom där. Bilen tänder ju till ibland när den känner för det men det verkar ju som ni båda är inne på att det är bränsle relaterat.

Jag tittade även tändstiften innan idag för att se om de var dränkta vilket de inte alls var. Funderar på om det kan vara antennringen som jävlas lite och triggar startspärren?

Vad är era tankar om det?
av Lostshadow
Hej ,

Det blir nog lite mer avancerade felsökning. Vet ej om du har möjligheten till det.

Om startspärr går i så tänder bilen ca. 1 sec och dör efter det. Och det gör den alltid så.
Om du har en kompis så försök starta bilen med startgas och håll motorn igång i 10 sec. Då ser du om syartspärr funkar. Dvs går motorn 10 sec = inget fel med startspärr. Du kan testa en , två gånger.
Btw startgas är skadligt för motorn. Så prova ej förmkt.
Så kan du testa om bilen har tändning eller ej.

Har du provat läser ut felkod?

I princip är det som volvo70ny... skriver , du måste mäta bensintryck på den " blåa" ventilen med en tryckmätare. Tror finns att köpa hos Biltema. Elr du har en kompis som har en sån.
Är tryck förlite starta inte bilen fast det kommer bensin.
Koppla dit mätaren och slår till tändningen. Värden som Volvov70n... skriver är rätt.
Däremot tror jag inte riktigt på sk.t i tanken , pumpen sitter förhögt .

Mitt fel var en kabebrott på tankgivaren som sitter under baksätet den förde inte strömen vidare till bensinpumpen. Om du vill kolla det ta vi det i nästa inlägg.
Prova att hålla igång motorn och mät trycket om du har möjligheten.
Mvh LS

Snart ihopskruvad nu. Var lite sketchy kanske med […]

Vi som beställt EX90

Handlaren pratade om några väsentliga[…]

Och jag har provat med en 12v 5w lampa mellan t&au[…]

ETA är tillbaka

Svarar mig själv :) Idag så kom mottagn[…]