Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xpbjorn
Hej alla glada Volvovänner!
Vi har en Volvo V60 T3 2011 som har börjat läcka kylarvätska. Bilen har gått 34 000 (!) mil och har i det stora hela funkat bra.
Men läcker nu kylarvätska på vänster sida av motorn. Om man fyller på upp till MAX-nivån så kan man köra någon mil innan det är nere på MIN-nivån igen.
Jag har lokaliserat läckaget till vänster sida av motorn, där det tydligt rinner och droppar kylarvätska när motorn är igång, se bifogade bilder.
Läckage1.jpg
Läckage1.jpg (3.45 MiB) Visad 5015 gånger
IMG_0721.jpg
IMG_0721.jpg (1.94 MiB) Visad 5015 gånger
Läckaget är inte på undersidan utan mer på ovansidan/sidan på vänster sida.

Dock kan jag inte se ursprunget till läckaget då det inte går att se in under alla slangar, kåpor mm utan det bara rinner fram på sidan av motorn.
Motorn går i övrigt helt normalt samt drar normalt mycket bränsle.

Vad tror ni, alla kluriga mekare där ute, något förslag på vad som orsakar läckaget?
Allt gott!
Användarvisningsbild
av fjohan82
Den stora svarta kåpan över motorn ska bara vara att dra upp, den sitter med små "kulfästen" som den trycks i när den återmonteras.

Om du demonterar den är det nog lättare att försöka lokalisera läckaget.

Bild på kåpans baksida i denna länk:
https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/S% ... 6/31401074
av Xpbjorn
Har ni lämnat in bilen på verkstad och efter felsökning så konstaterades att termostathuset läcker, skall bytas i morgon. Så får vi väl hålla tummarna för att det var rätt analys. 😅
av KuLLeN
Hur gick det, har du fått ordning på läckan? Har haft samma problem på min och det var termostathuset i plast som hade gått av där den ansluter mot motorn. Ny del kosta ca 900 på volvo.
av Smannen
Hej,
Samma på min Volvo V60 2011. Den spottar ut kylarvätska. Skickade video till mekaniker och han trodde också det var termostathuset. Såg att man kunde köpa online för ca 600kr.
Bytte du själv och var det svårt i så fall? Om inte vad kostade bytet?
(Skriver en andra gång eftersom det inte verkade gå igenom första gången)
/S
av Smannen
Nu plockade jag bort generatorn för att titta på termostathuset men kunde inte se något läckage tyvärr. Läcker någon annanstans men kan inte se något. Blir till att lämna in tyvärr. Hoppas inte på någon stor skada.
av Smannen
Så hos mig var problemet att kylmedelsflänsen gått sönder. Kan vara att TS också menade kylmedelsflänsen och inte termostathuset.
Jag kunde inte lokalisera problemet då kylmedelsflänsen inte sitter lika lättåtkomlig så vitt jag vet. 2.500kr för Volvo reservdel och jobb på lokala mekfirman.

Visst, jag gör så. Men på dom fle[…]

Vi som beställt EX90

Slipper släckta framlysen iaf med den mjukvar[…]

Håll koll på detta, när han kr&[…]

Har du otur så har du detta fel! https://yo[…]