Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
StefanN skrev: tor 20 jun 2024, 09:32 Du ser väl i din app från elleverantören hur din försäljning ser ut?
Visst, där står "sålt 639 kWa". Men det säger mig ingenting. Eftersom jag fortfarande har rörligt pris. Då sätts priset på kW när månaden är slut. Eller???
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
StefanN skrev:Du lär ju inte ha rörligt på sålt? Ganska ovanligt isåfall.
Vet ej hur det fungerar än. Vi ska gå över till timpris, men det är inte gjort än......
Användarvisningsbild
av lennarte
Joo, vi fick några kr på den sista veckan i maj när det var färdigt.
Producent/Självfaktura
På ditt uppdrag fakturerar E.ON din produktion. Denna faktura är
enligt avtal utfärdad av köparen.
Priserna nedan är inklusive moms.
Nätnytta, 231 kWh à -6,85 öre,
24 maj - 31 maj -15,79 kr
Sålt till E.ON Energidistribution
(-15,79 kr + 0% moms 0,00 kr) -15,79 kr
Spotpris, 231 kWh à -28,57 öre,
24 maj - 31 maj, inkl. avdrag 4 öre/kWh -65,85 kr
Sålt till E.ON Energilösningar
(-65,85 kr + 0% moms 0,00 kr) -65,85 kr
Avdrag för sålt till E.ON -81,64 kr
Din ingående moms 0% på -81,64 kr 0,00 kr
Belopp att betala 1 641,15 kr
Moms 25% 344,5

Men detta var sista veckan i förra månaden (fösta veckan vi "körde"). Begriper inte mycket av den heller. Men det verkar som jag sålt för 81,64 kr i alla fall.....
Lär väl sig med tiden. Vi köper i alla fall omkring 80 % mindre el nu än förra juni.
Användarvisningsbild
av lennarte
Första hela månaden med solceller och batteri avklarad. Första dagen med timpris....... Får se hur detta går. Får väl elräkning under närmsta dagarna
Vi har förbrukat 122 kWh under juni vilket är c:a 80% mindre än samma månad i fjor. Vi har sålt under samma tid 1122 kWh.
Spänningen är på topp..... 🤔🫢😇
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
lennarte skrev:Första hela månaden med solceller och batteri avklarad. Första dagen med timpris....... Får se hur detta går. Får väl elräkning under närmsta dagarna
Vi har förbrukat 122 kWh under juni vilket är c:a 80% mindre än samma månad i fjor. Vi har sålt under samma tid 1122 kWh.
Spänningen är på topp..... 🤔🫢😇
Jag föredrar kWh. :-D :-D ;-)
Jag ska senare i kväll se mina data på användning och försäljning. Står i alla fall klart att i förra månaden var produktionen högre. Tror dock att spotpriset legat något högre i juni. Köpa el måste jag fortfarande göra. :sick: Var tar MINA batterier vägen? :-(
Användarvisningsbild
av lennarte
EON har dataprolem så jag kan inte öppna räkningen, bara se priset. Men jag ska betala 516 kr för juni månad, förra juni var det 1925 kr. Förra månaden (maj) var det 1641 kr, men då var det drygt en vecka med solceller och strålande solsken.

Edit, kunde se fakturan nu. EON har betalt oss 460 kr för dom 1122 kWh vi levererat
= 41 öre/kWh (om jag nu läst och räknat rätt). Detta är rörligt pris, ska bli spännande att se nästa räkning. Då har vi timpris.......
Användarvisningsbild
av lennarte
Har varit iväg några dagar. Varit i Rättvik (Dalhalla) och tittat (och lyssnat) på Viktor Noréns föreställning om Freddie Mercury och The Queen. Fantastisk föreställning fast det regnade hela tiden. Rekommenderas....
Vi bodde i Branäs, (bekanta har stuga där) så det var bara 20 mil (enkel resa) att köra. Men 53 mil enkel resa till Branäs.
Till saken, vi har denna månad köpt el för 6 kr...... ÖÖ 🤔😊😊
Funkar kanon med solceller och batteri 🌞🌞
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:Till saken, vi har denna månad köpt el för 6 kr...... ÖÖ
Funkar kanon med solceller och batteri
Nu har lite drygt halva månaden gått och vi har köpt el (hittills) för...... 8 kr....... Jag har från och till kört min kompost kvarn (maler ner allt häck klipp till flis) på 2000W c:a 5 tim. om dagen i en vecka på enbart solceller. Och då har det inte varit soldagar, även regn. Ligger nu på en förbrukning på 96% under förra juli. Detta fungerar riktigt bra än så länge. Vi har köpt 11,6 kWh och sålt 511 kWh. Vi har haft tim pris hela månaden
  • 1
  • 241
  • 242
  • 243
  • 244
  • 245
  • 271

Apropå mack som är mer som en Pressbyr&[…]

Finns inga genvägar som en del skriver. Du m&[…]

Gissar på att en ABS-pulsgivare vid nå[…]

Volvo v70 II 2008 flex helt död

Tack för svar. Ska testa 👍😁