Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av flinta007
Jag undrar om det är möjligt att vev- eller kamgivare kan vara kass och göra så gnistan kommer vid fel tillfälle, eller om det alltid är så att en kass givare resulterar i bortfall av både bensin och gnista :-)
av flinta007
Hej. Ja det kan ju underlätta. Det är en 850 sedan , manuell , bensin från -93. Hittar inte motornummer men effekten ska vara 103 kw om det ger nån vägledning . Jag kommer inte på fler idéer varför den inte startar så jag funderar på att byta både vevaxelgivare och kamaxelgivare för att testa. Verkar som det finns både hallgivare och induktiva kamaxelgivare, hur vet man vilken man har? Det är 3 kablar från den jag har. 😇
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ok, det underlättar. 103kW är ~140hk, så då kan vi troligen anta att det rör sig om en B5252, 10V motor med Fenix5.2 styrsystem.

Fenix5.2 kan både starta och gå utan kamaxelgivare(kan, ingen garanti). Övriga motorer/styrsystem kan inte ens starta utan den, dock kan dom ibland fortsätta gå om den skulle gå sönder under drift.

Inget styrsystem/motor fungerar utan vevaxelgivaren dock. Varken start eller drift. Skulle den gå sönder under drift skulle motorn tvärdö.
av flinta007
Ok. Det märkliga är att jag har både bra gnista och bränsletryck. Kamremmen sitter rätt, startmotorn rengjord och smord, komp ca 11 kg i alla cylindrar men tänder inte ens till på varken bensin eller startgas🫣. Får inga felkoder som pekar på nåt intressant, så frågan är om det kan vara lönt att ta hem dessa två sensorer. Har visserligen mätt dom och fått värden inom gränsen, men idéerna börjar tryta😅😊
av flinta007
Jag har kollat på skruvat.se och det finns kamaxelgivare som är antingen hallgivare eller induktiva. De ser likadana ut och har 3 kablar. Nån som vet vilken som passar eller hur jag kan ta reda på det😇

Visst, jag gör så. Men på dom fle[…]

Vi som beställt EX90

Slipper släckta framlysen iaf med den mjukvar[…]

Håll koll på detta, när han kr&[…]

Har du otur så har du detta fel! https://yo[…]