Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1548331
Har en V70 2.4D 2010 där jag för andra gången fått in sotfilter fullt och går då i limp mode... bytte bakre tempgivaren (främre bytte jag själv för 2år sedan) på Volvo verkstad för 3v sedan och knappt 1v efter det kom sotfilter fullt in första gången. Min icarsoft ville inte starta regenerering utan kom in "replace component". Var och reggade på Volvo mha Vida. Helt sjukt, gick en halv tank på 35minuter... 3500rpm på en diesel låter inget vidare..

Nu kom det in igen i söndags precis på väg till Öland med husvagn... som tur var bara 20min hemifrån. Vände och bytte till vår -02:a istället.

Tänkte testa och byta tryckgivaren, men då jag precis fått prisuppgift från Volvo och de ska ha 2180:- för den tänkte jag kolla om man kan hitta på typ trodo lr liknande, gissar på 1/3 av priset.

Om nån har nåt annat tips på mitt problem så är ideer hjärtligt välkomna!
#1548355
Trodo hade 2 st från delphi med de två olika oe numren du skrev där. Den med 31293659 ska passa chassinr från 213027 och den med 30785486 till 213026 då.

Mitt chassinr (de 6 sista i vin har jag för mig) börjar med 114 så då bör ju givaren med vo 30785486 vara rätt lr?

De har en Bosch med det vo numret för 800:-, Delphin är billigare men Bosch känns ju som ett säkert kort då det troligen är dom som gör Volvos givare...
#1548360
Rätt pris, men leveranstid och ev funktion får mig att stå över Ali... :)
Annars har dom mängder med tokprisvärda prylar om man inte beställer "märkesvaror" då allt är kopior... Köper en hel del småprylar därifrån, nöjd med det mesta, gäller bara att inte ha bråttom.
Beställer jag från Trodo idag så hinner den nog komma innan vi är hemma igen.
#1582142
Hej Hakan
Jag har fått samma fel som borstarmicke på min Differenstryckssenor DPF (tryckgivare Bosch, Volvo OEM 30785486 enligt din nedre bild). Kör XC70 modellår 2012 med motor D5244T17.
Mitt partikelfilter sotar igen efter 40 mil, och ingen regenerering startar när jag kör långt i jämn hastighet. Min fråga är var tryckgivarn sitter? Att beställa hem den är inte svårt.
Ser den inte när jag lossar motorkåpan och tittar bakom motorn bredvid batterilådan, ser man den/kommer man åt den underifrån nära partikelfiltret? Har fattat att en 7 mm och en 8 mm silikonslang skall anslutas till givare samt elkontakt.
Tacksam för ditt svar (bild/skiss)
Vänligen Torkel Lokrot
#1582147
@borstarmicke,
Hej, jag har samma fel med fullt sotfilter efter ca 40 mil (ingen regenerering startar) pga trasig tryckgivare för DFP?. Jag skall beställa OEM 30785486 (den nedre på Hakans bilder) från Givarspecialisten men har en fråga till dig som har bytt sommaren 2023. Var sitter givaren, jag ser den inte uppifrån när jag kikar mot torpedoväggen bakom motorn. Kommer man åt den nerifrån, nära partikelfiltret?
Tacksam för tips om hur du bytte din.
@Lokrot

Polestar 2 har samma problem. Där räcker[…]

Jeg har en Volvo 164E -74 med lystblått skin[…]

Tack för svaret. Bra idé att ta hand o[…]

Lär de-aktiveras med släpvagnskontakt i[…]