Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1581369
Jag har en S60 -01 2,4T som behöver en dyr reparation så jag tittar på om jag skall uppgradera istället. Jag måste fatta ett ganska snabbt beslut pga omständigheterna.

Jag skulle säga att det bara är V60 som passar mig av allt som finns. Andra generationen S60 har för trångt i bagageutrymmet, annars skulle det kunna passa. Jag kan lägga upp till kanske 180.000, bara köpet är bra. Jag tror inte diesel passar mig som jag kör, och behöver inget fartmonster. Bara dragkrok. Allt annat är bonus för mig. Jag kommer att köpa på bilfirma, inte privat. Manuell eller automat spelar inte ens det någon roll. Jag tar det som finns. Jag har bara ägt manuell men har kört automat på hyrbilar och postbil och det är ju bekvämt, men om det är risk för haveri på dessa bilar är det ju dumt.

Vilka motorer/årgångar bör man undvika? Är pre-facelift lika bra som post-facelift? Övrigt att tänka på?

Jag har provkört en basutrustad T3 och den var bra förutom att jag blev trött i trampdynan av kopplingen som är mycket trögare än på min S60. Jag hoppas man vänjer sig.
Senast redigerad av 1 Dextre, redigerad totalt 0 gånger.
av EPR
#1581420
Är långt ifrån den på forumet med bäst koll. Men generellt brukar man säga att senare årsmodeller, alltså 2017, 2018 har färre problem med motorn.

T3 automat är den enda av Volvos motorer som inte har balansaxlar, så om du kan hitta en sådan garderar du dig emot det vanliga felet att balansaxlarna går sönder.

Se om du kan hitta en bil med så mycket utrustning som möjligt. Backkamera är rätt trevligt, och p-sensorer också då det inte är jättelätt att se var bilen slutar.

Som alltid, kolla att bilen är servad korrekt och att det inte ska göras något större, typ kamremsbyte inom en snar framtid.
av Dextre
#1581457
Jag har nu lyckats ta reda på lite vilka motorer det rör sig om och det verkar gälla de flesta bensinmodeller efter 2013 som är VEA och inte automat 1,5 L. Är det verkligen vettigt att utesluta alla dem eftersom det skulle ta bort mer eller mindre alla nyare alternativ på marknaden jag är intresserad av? Man verkar annars komma undan väldigt mycket billigare med en pre-facelift.
av Dextre
#1581471
Motorn B4204T37 (T3) verkar vara ganska vanlig på de jag tittat på.

Annars kan man gå ned 50000 och köpa en med Ford-motor också har jag förstått det som. Jag vet inte vad det skulle ha för nackdelar annat än att bilarna är äldre och gått längre.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1581484
Bra att du kollar läget innan köp. Hamnar du ändå i någon av alla VEA-balansaxel, EGR och/eller oljekonsumtions-trådar så kan vi säga "Vad var det vi sa?" :-D
av Dextre
#1581488
Cotag skrev: sön 16 jun 2024, 22:08 Bra att du kollar läget innan köp. Hamnar du ändå i någon av alla VEA-balansaxel, EGR och/eller oljekonsumtions-trådar så kan vi säga "Vad var det vi sa?" :-D
Jag uppskattar alla tips, men det är svårt att avgöra om du skojar eller faktiskt avråder från motorerna ifråga.
av S65D
#1581501
Absolut, dom sakerna sker. Men så överbefolkade är inte trådarna här om de sakerna. Finns ju som sagt rätt många sådana motorer på vägarna. Angående Fordmotorn, det är väl Powershift-låda i den? Den finns det delade meningar om.
av Dextre
#1581549
Mina vänner,
Nu behöver jag mer specifika tips om ett objekt.

https://www.blocket.se/annons/uppsala/v ... 1001454100

Handlaren är en liten firma, men gav trevligt intryck, men har inte samma stora genomgång att skylta som stora bilfirmor, men givetvis en kontroll av något slag. Oavsett så finns fullständig service i boken! Den enda nackdel jag kunde se är att det inte finns någon motorvärmare men det skulle ordnas mot ett inbyte. En elektrisk givetvis men fungerar den kan jag leva med det.

När jag går och tittar igen vad bör jag fokusera på? Jag provkörde en kortis men kommer att köra igen. Väldigt fin kändes den.

2018, T3, 11000 mil ungefär, tre brukare.

Det finns även en T3 automat med 1.5 L-motorn men den är på Kvarndammen parkerad nära här och jag vet inte hur det fungerar där. Jag tycker att det verkar lite konstigt.

@kievY , Bra, då har du som svensk gjort di[…]

Taxi (Film från 90- talet som ska utspela si[…]

Nä. När R är i, ska kartan visas s[…]

Uttag 2 ska vara ECU: https://www.volvotips.com/se[…]