Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av KalleJ
Magisk motor om den inte drar olja alls. Har garanterat någon % bränsle i tråget och några % till på det om den har direktinsprut.
Användarvisningsbild
av lennarte
KalleJ skrev:Magisk motor om den inte drar olja alls. Har garanterat någon % bränsle i tråget och några % till på det om den har direktinsprut.
Lucif3r skrev:En bil som inte drar olja alls är ingen glad bil :-)

Jag skrev ovan,
Problemet är snarare korta körsträckor och många kallstarter (spädning av oljan??)
Jag tycker 1300 mil mellan oljebyte är för lång tid för den körning vi (hon) använder bilen till. Så fort garantin går ur blir det oftare oljebyte.
Men om regenereingen, bilen säger ifrån när det är dags. Då kör hon enligt beskrivningen ovan, och det går inte att göra med annan trafik omkring. Motoroljan måste ha stor betydelse eftersom verkstaden bytt oljekvalitet till varje service. Och det blivit mindre behov av regenering efter varje byte. Från mer än en gång i månaden när den var helt ny till en gång (hittills) sista året. Sista servicen hälldes det i ACEA C1/C2 olja som ju är en Low SAPS olja för bilar men partikelfilter
Användarvisningsbild
av Cotag
lennarte skrev:Så fort garantin går ur blir det oftare oljebyte.
Vad hindrar dig att byta oftare nu innan garantitiden gått ut? Är oljepluggen plomberad? :-D
av Lövet
Cotag skrev:Vad hindrar dig att byta oftare nu innan garantitiden gått ut? Är oljepluggen plomberad? :-D
Så har jag också gjort med bilar som har 3000 mil 24 mån intervall. Ett eget oljebyte mellan bara vid 12 månader och så låter man serviceindikatorn vara.
Användarvisningsbild
av lennarte
Cotag skrev: sön 16 jun 2024, 14:54
lennarte skrev:Så fort garantin går ur blir det oftare oljebyte.
Vad hindrar dig att byta oftare nu innan garantitiden gått ut? Är oljepluggen plomberad? :-D
Får inte röra den för frugan....... Men nästa vår blir det ett extra oljebyte
1200 - 1500 mil mellan bytena är ingen katastrof (Subaru har 1500 mil serviceintervall), vinterkörning med korta sträckor är värre. Hade vi inte kört några längre sträckor ibland 10 - 20 mil någon gång då och då hade jag nog "tagit strid" om detta. Man får välja sina strider när man bott ihop i 50 år......
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Fattar fortfarande inte vad du menar ??? Hur skulle den ena oljan kunna resultera i en ökning av partikelfiltrets regenerering med 800 % (från 1 gång per månad till en gång på 8 månader) utan att den tar sig in cylindrarna, förbränns och hamnar i filtret :-o :-o :-( :x

Jag har kört många olika motoroljor och ligger stabilt på runt 100 mil mellan varje regenerering.
Användarvisningsbild
av lennarte
VolvoB20 skrev:Fattar fortfarande inte vad du menar ??? Hur skulle den ena oljan kunna resultera i en ökning av partikelfiltrets regenerering med 800 % (från 1 gång per månad till en gång på 8 månader) utan att den tar sig in cylindrarna, förbränns och hamnar i filtret
Regenereringen har inte ökat, den har minskat. Vid varje oljebyte (och byte av oljekvalitet) har det minskat drastisk och är nu nere i 1 gång på 10 månader.
Det jag ville med denna tråd är att inte slaviskt gå efter instruktionsboken när du väljer olja. I synnerhet på bilar med partikelfilter där dom nya C oljorna inte fanns när den boken trycktes. Och mycket viktigt, kör inte 3000 mellan oljebyte på en bil som inte rullar 3000 mil på ett år. Byter man olja själv kan man unna sig lyxen att byta både vår och höst. Speciellt på våren. Tänk också på att en dyr olja inte (per automatik) är bättre än en billig.
Angående milen mellan Regenereringen, Subarun rullade c:a 500 från senaste oljebyte (till C olja) till den ville regenerera. Och har nog 400 mil sedan dess
Användarvisningsbild
av VolvoB20
lennarte skrev: mån 17 jun 2024, 10:56
VolvoB20 skrev:Fattar fortfarande inte vad du menar ??? Hur skulle den ena oljan kunna resultera i en ökning av partikelfiltrets regenerering med 800 % (från 1 gång per månad till en gång på 8 månader) utan att den tar sig in cylindrarna, förbränns och hamnar i filtret
Regenereringen har inte ökat, den har minskat. Vid varje oljebyte (och byte av oljekvalitet) har det minskat drastisk och är nu nere i 1 gång på 10 månader.
Det jag ville med denna tråd är att inte slaviskt gå efter instruktionsboken när du väljer olja. I synnerhet på bilar med partikelfilter där dom nya C oljorna inte fanns när den boken trycktes. Och mycket viktigt, kör inte 3000 mellan oljebyte på en bil som inte rullar 3000 mil på ett år. Byter man olja själv kan man unna sig lyxen att byta både vår och höst. Speciellt på våren. Tänk också på att en dyr olja inte (per automatik) är bättre än en billig.
Angående milen mellan Regenereringen, Subarun rullade c:a 500 från senaste oljebyte (till C olja) till den ville regenerera. Och har nog 400 mil sedan dess
Öhhh...hallå..... den gamla oljan hade 1000% högre frekvens i regenerering än det nya oljan. 1 gång per månad mot en gång på 10 månader är 1000% högre.

Det är ju en helvetiskt stor skillnad om en olja genererar 1000 % mer regenerering än den andra.

Och hur kan den gamla generera 1000 % mer än den nya utan att den tar sig in i cylindrarna och förbränns för att hamna i filtret.

Det kan jag inte fatta....... vad är förklaringen, man blir ju nyfiken, den gamla olja måste ju sotat något rent överdjävulsk i jämförelse mot den nya oljan ?
Användarvisningsbild
av lennarte
VolvoB20 skrev:Det kan jag inte fatta....... vad är förklaringen, man blir ju nyfiken, den gamla olja måste ju sotat något rent överdjävulsk i jämförelse mot den nya oljan ?
Möjligt, men där gick inte åt någon olja och det spändes inte ut något så det märktes på stickan. Det hände 3 ggr första månaden. Då var vi på verkstan 2 ggr så dom hjälpte oss och "instruerade" frugan hur hon skulle göra (står också beskrivet i instruktionsboken), sedan har har hon klarat det själv. Nu funkar bilen kanon och garantin går ut i början på september...... 🫢😄😄

Detta gäller kanske inte i ditt fall nu, efte[…]

Det kommer bli laddhybrider som vinner racet anser[…]

Snart ihopskruvad nu. Var lite sketchy kanske med […]

Vi som beställt EX90

Handlaren pratade om några väsentliga[…]