Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1581379
Fått bekräftat av verkstan att elmotrn ska demonteras och det nya "paketet" från volvo ska monteras. Något lager etc som skal bytas.
Precis just nu tjafsar jag/Brandt bil/VC om vem som ska betala då garantin gick ut i januari. jag själv kör dryghetsdraget med att bara totalvägra betala något. Klonket (svagare då förstås) fanns redan på servicen i december men inget gjordes/anmärktes då.

Att en elmotor på en elbil ska behöva plockas isär eller helt bytas ut är overkligt dåligt, speciellt på 2.5 år och 6500 mil. Dom ska ju gå bilens livslängd precis som batterierna ska hålla enligt super-elbils-fanatikerna. Trots detta stod en volvo på verkstan med batteripacket utanför pga garantiutbyte :)
#1581412
Kanske är en svag punkt på elmotorn då, ett lager. Det blir likt ett dolt fel som funnits från början och visar sig senare. Troligen risk det visar sig på min V90 T6 laddhybrid (MY22 early). Har dock inte visat sig än.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1581431
TS kan ta det på reklamationsrätten år 3. Det gjorde jag senast på XC60in, fick instrumentbrädan + dämpare fram bytt år 3 på reklamationsrätten. Det ska inte vara något problem så länge han är första ägaren på bilen. Dok så är tyvär många verkstäder idag helt pantade och vet inte ens var reklamationrätt är och hur det fungerar.
#1581463
Derank skrev: sön 16 jun 2024, 10:56 TS kan ta det på reklamationsrätten år 3. Det gjorde jag senast på XC60in, fick instrumentbrädan + dämpare fram bytt år 3 på reklamationsrätten. Det ska inte vara något problem så länge han är första ägaren på bilen. Dok så är tyvär många verkstäder idag helt pantade och vet inte ens var reklamationrätt är och hur det fungerar.
Min erfarenhet är att Volvos kundvård missade kursen om hur man behåller sina kunder. Men de lärde sig alla möjligheter att smita från ansvar, den dagen var de vakna.

När jag lämnade in min bil 4:e gången för samma fel, för att de inte löst det, var kommentaren "nu har ju garantin gått ut, det vet du va?"
Men min erfarenhet är också att det hjälper att vara tydlig med hur vansinnigt feltänkt det är :bored:
#1581576
I mitt fall är det tjänstebil och då gäller väl inte 3 års reklamationsrätt. Oavsett vilket så har jag inte fått något besked eller tid ännu när bilen skall lagas eller om dom står för allt eller vissa delar. Eftersom klonket gått från väldigt svagt till rätt starkt ljud så har felet smygit sig fram. jag anmärkte på svagt "klonk" redan vid service i december.

Felet på elmotorn, är fel 11 på en 2.5 år gammal bil. 11(!) dokumenterade fel som alla utom 2 har blivit åtgärdade på garanti. Elmotorn är ena, andra är att inre delen på glastaket (jalussi?) kärvat ihop igen, andra gången. Jag kan inte köra taket framåt eller bakåt mer än någon decimeter. Svensk kvalité.

Dessvärre hjälpte det inte att ta bort k[…]

Polestar 2 har samma problem. Där räcker[…]

Jeg har en Volvo 164E -74 med lystblått skin[…]

Tack för svaret. Bra idé att ta hand o[…]