NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1579800
Hej.

Bilen går jättebra på 3 cylindrar, men ingen komp på cylinder 1.

Motorlampan lyser, det går släncka men den kommer tillbaka snabbt. felkod som finns på bilen är : P0301
Motorkod B4184S8 "ford motorn"

Ingen blårök,

Jag har ingenstans att lyfta upp bilen eller skruva loss motorn och inte momentnycklar eller info om vilka moment allt ska dras.

jag skulle gärna vilja veta vad det är egentligen för fel på bilen och skulle behöva en skruvexpert eller mekställe i skövde eller i närheten så man kan reda ut detta.

kan tänka mig sälja bilen också, men det kommer ändå kosta massa pengar att köpa en annan bil så går det att fixa denna så hade den ju varit trevligt då bilen går annars jättebra på vägen och den kändes super trygg i vintras och det är stora ljudpaketet, lastgaller och förutom en skärm, väldigt lite rost.

Hmm,

känner mig vilsen och behöver råd vad jag ska göra då jag inte har eget ställe att meka med bilen och känner att kompisens parkering är lite begränsad till mindre arbete.
#1580260
Är det bara topplocket som skall demonteras är det genomförbart. Men hittar man fel nere i motorblocket blir det jobbigt.
Jag bytte koppling på en Amazon ute på en parkering för länge sen. Lärde känna mina grannar som kom fram och var nyfikna på vad jag höll på med.
/Hasse
#1580305
Har inte hunnit kolla än med olja i kolven, bilen står ca 7.5 km ifrån mig så jag är lite lat och orkar inte cykla dit just nu, och folk runomkring är så upptagna så jag kan inte med att fråga, men jag misstänker krökt/skadad ventil. Funderar på om det funkar att man köper en topp och bara byter och hoppas att det löser problemet.
#1580365
OJ det där såg ju mindre bra ut :D har inte tagit loss än, men kanske dags att ta loss så att jag kan se om det är så där illa :D Om det är sådär illa som på bilden. Måste hela motorn loss då ifrån bilen elelr kan man byta ventilen uppifrån med något special verktyg eller något ?
#1580372
Du behöver inte ta loss hela motorn för att byta en ventil.

Om du är säker på att det "bara" är en ventil så går det att byta den, alternativt hela topplocket. Det som brukar vara besvärligast vid byte är att få dit kamremmen rätt.

Jag skulle inte köpa någonting utan att vara säker på vad som är felet. Alternativt köpa en komplett motor och byta den. Det kan i vissa fall vara lika bra som att hålla på med felsökning. Det beror på vilka (begagnade) delar du kan få tag i, och vad de kostar.

Du kan skriva det, och du kan möjligen f&arin[…]

Skrammel från D4

Konstaterat att det är styrservon som gett me[…]

Strul vid installation av vida

Har säkert installerat vida 20 gånger. […]

Har en yttertempmätare från en Volvo 94[…]