Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1578824
Nyligen köpt en, enligt mig, fin 2014 D4 och på den sitter gigantiska 235/60 däck på 18” fälgar som ska vara tillhörande en XC60 (gen II antar jag, gen I hade väl inte sååå stora hjulhus).

Visst är det gött med lite högre bil men det ser inte särskilt snyggt ut, plus att jag inbillar mig att så stora hjul inverkar negativt på rullmotståndet.

Vad är lagom/ snyggt på en XC70 egentligen och vad ger rimligt rullmotstånd? Köra på 18” och gå ner till typ 45-50 profil, eller 17” och lite större däck, eller hela vägen ner till 16”?
#1579228
bensinskalle skrev:Nyligen köpt en, enligt mig, fin 2014 D4 och på den sitter gigantiska 235/60 däck på 18” fälgar som ska vara tillhörande en XC60 (gen II antar jag, gen I hade väl inte sååå stora hjulhus).

Visst är det gött med lite högre bil men det ser inte särskilt snyggt ut, plus att jag inbillar mig att så stora hjul inverkar negativt på rullmotståndet.

Vad är lagom/ snyggt på en XC70 egentligen och vad ger rimligt rullmotstånd? Köra på 18” och gå ner till typ 45-50 profil, eller 17” och lite större däck, eller hela vägen ner till 16”?
Kan du ta en bild och lägga upp? Intresserad av hur det ser ut.
#1579366
berrabus skrev: tis 21 maj 2024, 16:01
bensinskalle skrev:Nyligen köpt en, enligt mig, fin 2014 D4 och på den sitter gigantiska 235/60 däck på 18” fälgar som ska vara tillhörande en XC60 (gen II antar jag, gen I hade väl inte sååå stora hjulhus).

Visst är det gött med lite högre bil men det ser inte särskilt snyggt ut, plus att jag inbillar mig att så stora hjul inverkar negativt på rullmotståndet.

Vad är lagom/ snyggt på en XC70 egentligen och vad ger rimligt rullmotstånd? Köra på 18” och gå ner till typ 45-50 profil, eller 17” och lite större däck, eller hela vägen ner till 16”?
Kan du ta en bild och lägga upp? Intresserad av hur det ser ut.
Ingen kalasbild, ska ta en bild från sidan. Inbillar mig att hjulen sitter långt in också, frågan är om det är större ET på XC60 (fälgarna ska vara XC60 original enligt förra ägaren). Det kanske ser lite bättre ut om hjulen kommer ut lite.
Bilagor
IMG_6232.jpeg
IMG_6232.jpeg (4.84 MiB) Visad 554 gånger
Kopplingspedalen fastnar

Kopplingspedalen fastnar när man släpper[…]

S90 T5 däck/bromsskivor

Byt beläggen i förtid så de kan sm[…]

Uppgradera bakbromsar.

Bromsbeläggen är ju samma så f&oum[…]

Renovera bakre bromsok

Ja, kolven måste bort, fört få ny[…]