Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Wille03
#1579021
Hej. Har en 760 som styrservon började läcka på, båda sidor i damaskerna. Vilket medförde att det ryckte lite i ratten när man svängde, antagligen för att den tappar tryck?

Köpte en packningssats och renoverade hela styrväxeln efter en Volvomanual jag hittade på nätet till just den TRW styrväxeln. Nu vid provkörning så går jag bet och har antagligen gjort fel någonstans, men var?

Jag har luftat systemet. Servon hackar inte längre och den läcker heller inget längre. Dubbelkollat att alla rör och slangar sitter rätt. Dock så är den fruktansvärt trög, snudd på lika trög som att den inte skulle finnas alls. När jag kände på styrväxeln efter renoveringen så gick den lätt fram och tillbaka och servopumpen är ny. Det är som att oljan hela tiden motverkar sig själv på något vis? Har någon upplevt samma sak eller har andra inputs på vad jag kan ha gjort för fel?

Mvh Wille
Användarvisningsbild
av lennarte
#1579063
Skiftat slangar? Det sitter backventiler i styrväxeln. Har det felet på min 745-a. Den är "idiot tung" vid första start på morronen, men det "släpper" medan jag backar ut på gatan och fungerar hela dagen sedan.
av Wille03
#1579089
Rev isär styrväxel igen och såg då att teflonringen mellan tryck höger och vänster på snäckskruven hade gått sönder vid montering. Fixade till det med en ny och nu fungerar det. Men satan vad svårt det var att få i snäckskruven med nya teflonringar utan att skada dom.

Jag testade att flytta byta plats på ett par[…]

Frågor om bränslepumpen V70-02a

Jag funderar på att ersätta själva[…]

Ute i motorrummet sitter en led (kommer inte ih&ar[…]

Vi som beställt EX90

Idag har jag äntligen provkört EX90 f&[…]