Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1578746
Camel skrev:Då anser jag att fokus inte ska ligga på om t.ex. SD, V eller MP är ett hot eller inte. Ryssland är redan ett hot.
Poängen var nog att det finns andra hot som är mer sannolika för Sveriges framtid än att Ryssland invanderar. Sedan om det var relevant för tråden eller inte kan man ju diskutera. Jag tror för egen del att Ryssland utgör ett litet hot mot Sverige men eftersom vi sitter ihop, och ska sitta ihop, med övriga Europa så blir det ändå ett hot. Något krig kommer det inte bli på svensk mark, däremot utesluter jag inte längre att svensk personal kommer vara inblandade i en konflikt på annat håll. Det mest uppenbara för vår del kommer vara att att hjälpa till i Baltikum och eller Finland. Ryssland är ju väldigt sugna på att "ta tillbaka det som varit ryskt" och både Baltikum och Finland kan räknas in där. Ryssarna är ju en smula selektiva också i den logiken för delar av Ryssland har varit både svenskt, plolskt och tyskt mm genom historien men det vill man ju inte kännas vid...
Användarvisningsbild
av Camel
#1578747
Lövet skrev:Poängen var nog att det finns andra hot som är mer sannolika för Sveriges framtid än att Ryssland invanderar. Sedan om det var relevant för tråden eller inte kan man ju diskutera. Jag tror för egen del att Ryssland utgör ett litet hot mot Sverige men eftersom vi sitter ihop, och ska sitta ihop, med övriga Europa så blir det ändå ett hot.
Jag håller med om detta. Sverige hotas inte i nuläget av en Rysk invasion. Men vi kan hotas på många andra sätt. En del pågår nu, mitt framför ögon på oss.

Däremot kan vi hota oss själva genom att PS-media är selektiva, filtrerande på gränsen till opinionsbildande, och därmed skapar dimridåer som gör att väljarna inte får en någorlunda objektiv bild och som åtminstone till en del även är konsekvensgenomlyst. Att granska bara ett parti för trollande när alla håller på med det är en sådan dimridå. Det tar bort fokus på t.ex. EU-valet och det EU håller på med.

Det är riktigt olustigt att man t.ex. utelämnar EU-valet som debattämne i senaste partiledardebatten hos SVT och att TV4 t.ex. fokuserar, ja nästan sätter sin heder på, ett enda partis trollande när alla partier håller på med det. Det jag frågar mig är, vad är det bakomliggande syftet med detta? Det är helt enkelt inte ok av SVT att t.ex. utelämna EU-valet som ett debattämne kort tid före EU-valet. Varför vill man inte redovisa de olika partiernas ståndpunkter och vad de vill driva inom EU på ett granskande sätt? Nu får vi bara höra det från partierna själva. I den mån de inte är upptagna med att svara på helt andra frågor som journalister ställer.

Personligen informerar jag mig själv. Men vill man ha en fungerande demokrati så måste vi ha fungerande neutral media. Partierna i sig kommer aldrig att vara neutrala. De ska heller inte vara det.

Ryssland är och förblir ett hot. Inte ett direkt invasionshot som det ser ut just nu. Men Ryssland ställer redan till jävelskap på andra sätt mitt framför ögonen på oss.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1578893
Ja, vi måste se det som sker mitt framför ögonen på oss. Det är bra att vi har koll på vad som sker utanför Sverige, men vi måste även se vad som sker i Sverige.

Vi ska inte importera Rysslands sätt att bedriva propaganda. Det är speciellt viktigt nu när EU-valet är nära förestående. Historiskt så har det tidigare visat sig finnas stor rysskärlek bla i extremhögerpartiet nämnt tidigare. Återkommande är att SD uttalar sig ryssvänligt, för att strax efter dra tillbaka det eller kalla det satir. Har de svårt att bestämma sig? Eller plockar de kronbladen ur den blåa partiblomman: Älskar, älskar inte, älskar?

Det dunkelt sagda blir också propaganda. Men vi borde värna om öppenheten i Sverige.

”Putin vet att han kan lita på SD i EU-valet”:
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/LMA ... i-eu-valet
Användarvisningsbild
av Camel
#1578905
Allinug skrev:Ja, vi måste se det som sker mitt framför ögonen på oss. Det är bra att vi har koll på vad som sker utanför Sverige, men vi måste även se vad som sker i Sverige.
Precis. Det som sker just nu i Sverige är en stor påverkanskampanj från MSM och de flesta riksdagspartier att diskutera trollande istället för att diskutera politik och slippa servera fakta till väljarna inför det stundande EU-valet. Men så här fungerar det i Sverige. MSM kunde ju t.ex. börja vara mindre vinklade, i synnerhet statsfinansierad media som PS. När t.om. myndigheter anmäler MSM för vilseledande så har det gått långt.

Myndigheten för psykologiskt försvar har anmält TV4


Det som nu pågår är inget annat än en dimridå för att ta bort fokus från att behöva diskutera sakpolitik inför EU-valet samt även påverka EU-valet.


Allinug skrev:Vi ska inte importera Rysslands sätt att bedriva propaganda. Det är speciellt viktigt nu när EU-valet är nära förestående.
Exakt.


Allinug skrev:Historiskt så har det tidigare visat sig finnas stor rysskärlek bla i extremhögerpartiet nämnt tidigare.
Återkommande är att SD uttalar sig ryssvänligt, för att strax efter dra tillbaka det eller kalla det satir. Har de svårt att bestämma sig? Eller plockar de kronbladen ur den blåa partiblomman: Älskar, älskar inte, älskar?
Jag försvarar inte SD i sig men jag konstaterar att de var emot nedläggningen av förvaret som började för några decennier sedan. Just med argumentet att hotbilden från bl.a. Ryssland kan förvärras i framtiden. Nu har den förvärrats.


Allinug skrev:Det dunkelt sagda blir också propaganda. Men vi borde värna om öppenheten i Sverige.
Detta gäller alla partier. Särskilt de gröna.


Allinug skrev:”Putin vet att han kan lita på SD i EU-valet”:
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/LMA ... i-eu-valet
AB är inte någon objektiv källa till information. Putin kunde t.ex. lita mycket på miljörörelsen i Europa som såg till att vi ställde om från kärnkraft till fossilgas från Ryssland. Inget ansvarsutkrävande. Jag väntar fortfarande.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1578940
Camel, massmedias uppgift är att granska makten, men du tycker att de bedriver påverkanskampanj när de avslöjar trollfabriker?

Nu talas det om säkerhetsprövning av politiker pga SD:s desinformationskampanjer med anonyma konton. Du tycker kanske att journalisterna skulle säkerhetsprövas istället, så att de inte avslöjar något graverande om statsmakten?
Användarvisningsbild
av Camel
#1578946
Allinug skrev:Camel, massmedias uppgift är att granska makten, men du tycker att de bedriver påverkanskampanj när de avslöjar trollfabriker?
Massmedias uppgift är att granska bl.a. makten. För att klara den uppgiften ska media förhålla sig neutral och hålla sig fakta. Public service ska vara hela folkets media oavsett t.ex. politiska åsikter. Det är särskilt viktigt med tanke på att alla, oavsett politisk åsikt, måste betala till PS. Det blir då mycket viktigt för media att noga avväga om en rapportering kan snedvrida eller påverka ett politiskt val som inte direkt hör till det man rapporterar om.

Public service måste klara av att hålla sig politiskt neutral inför sin uppdragsgivare som är folket eftersom folket har många olika politiska åsikter. Det är alldeles utmärkt att media granskar makten. Men inför ett EU-val förväntar jag mig att media då verkligen avkräver av politiker att de talar om vad just de vill göra inom EU, varför väljarna ska välja just dem, samt ställer kritiska frågor om detta så att väljarna blir informerade.

TV4 är inte direkt public service men svenska staten har stort ägarinflytande. Det TV4 nu har åstadkommit är mycket dåligt. De ser till att debatten handlar om ett enda partis trollande när debatten borde handla om frågor som kan vara viktiga för väljarna inför EU-valet. De andra partierna, som i en del fall vill driva EU-politik som en stor del av befolkningen inte står bakom, slipper nu att bli granskade. I alla fall innan valet.

Ingen ifrågasätter varför TV4 publicerar just nu. Ingen frågar TV4 om man nu ska granska även andra partier. Ingen vettig människa tror att bara ett parti håller på med trollande. Det är bara att titta i sociala medier för att förstå. Det TV4 har åstadkommit är en dimridå för att ta bort fokus från viktiga frågor. Det verkar som TV4 bedriver en påverkanskampanj. Vems ärenden går de? Jag förväntar mig nu att TV4 går vidare och granskar alla partier på samma sätt. Tror någon det kommer att ske? Inte jag i alla fall. Men jag noterar vad TV4 har gjort. De har framställt något för något det inte är. Inte till den grad som TV4 vill ha det till i alla fall.

Även Myndigheten för psykologiskt försvar har också noterat att TV4 vilselett genom att använda intervjuer med deras personal från helt andra sammanhang på ett sätt som ska få tittaren att tro att det handlar om det aktuella fallet. Myndigheten har nu anmält TV4 till granskningsnämnden. Först då började andra medier ställa någon fråga till TV4. Personligen tror jag TV4 kommer att få ångra vad de startat.

Jag anser att det kommande EU-valet är viktigt, särskilt med den säkerhetspolitiska situation som finns runt oss där Ryssland, Kina, med flera agerar mot oss men där vi samtidigt själva gjort oss delvis beroende av dem. Vi måste se till att ha självförsörjning på energi, mat och de kritiska råvaror som vi kan vara självförsörjande på.


Allinug skrev:Nu talas det om säkerhetsprövning av politiker pga SD:s desinformationskampanjer med anonyma konton. Du tycker kanske att journalisterna skulle säkerhetsprövas istället, så att de inte avslöjar något graverande om statsmakten?
I sammanhanget är det viktigt att förstå vem som gapar om säkerhetsprövning. Det är den politiska oppositionen. De är inte objektiva och ska inte heller vara det. Inget fel i att oppositionen gapar, det är en av oppositionens uppgifter. Personligen har jag sett större behov av säkerhetsprövning hos riksdagsledamöter från helt andra partier som verkligen inte har sett till Sveriges intressen i första hand.

I flera fall undrar jag varför inte detta skett. Jag undrar t.ex. om det verkligen är tillåtet för partier att ”köpa” röster för skattemedel av enskilda vildar i riksdagen genom att förbinda sig i avtal att utlova politik som är till fördel för riksdagsledamotens egna och/eller sitt folks intressen och inte har med Sveriges intressen att göra. Att detta förkommit i Sveriges riksdag är känt för alla. Om ett företag gjort likadant hade det kallats muta och korruption. Det är sorgligt att notera att inget gapande om säkerhetsprövning förekom och ingen granskning av media värd namnet förekom. Jag funderade personligen ett tag på att anmäla till Polisen vad som skett, men hittade faktiskt inget lagrum. Här finns potential för förbättring av våra lagar, framförallt grundlagen. Samt inrättande av en konstitutionsdomstol.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1579037
Det är ju solklart att det bara är SD som har trollat och gjort satir om de andra partierna.

Inget annat parti har gjort satir om SD och utmålat dem som brunskjortor eller nazister i sociala medier.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1579080
Det vore ju inte satir i såfall. :angelo:

För att göra satir behöver man inte anonyma konton. Men vid påverkanskampanjer är det nog smidigt med anonyma konton.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1579086
På tal om:
Allinug skrev:påverkanskampanjer
Allinug skrev:Vi ska inte importera Rysslands sätt att bedriva propaganda.
Finns det någon officiell statistik tillgänglig kring vilket block public-serviceanställda i allmänhet röstar på?
Jag menar, skulle 51% (eller Gud förbjude ännu fler) rösta vänster så är ju "Rysslands sätt att bedriva propaganda" redan här.
av Rådlös
#1579090
"Finns det någon officiell statistik tillgänglig kring vilket block public-serviceanställda i allmänhet röstar på?"
Statistik eller inte? Kanske väldigt tunn sådan.
Men en journalist har berättat (Jag minns dessvärre just nu inget namn, men det bör ha varit någon från dom "fria medierna") men vederbörande sökte jobb på SVT. Där fick han veta av någon "personalansvarig att: Här på SVT röstar vi Rött!"
Jag minns inga namn i sammanhanget, men det var ett par månader sedan jag läste det.

Kanske, evenuellt, möjligen var det Joakim Lamotte ? Men jag skall inte "svära på det". Jag kan minnas fel.
  • 1
  • 114
  • 115
  • 116
  • 117
  • 118
  • 119
Kopplingspedalen fastnar

Kopplingspedalen fastnar när man släpper[…]

S90 T5 däck/bromsskivor

Byt beläggen i förtid så de kan sm[…]

Uppgradera bakbromsar.

Bromsbeläggen är ju samma så f&oum[…]

Renovera bakre bromsok

Ja, kolven måste bort, fört få ny[…]