Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1578191
Volvo s80 2011 1.6 D DRIVe 88KW (109hk)
Hej jag är ny här och har en volvo s80 1.6 d 2011. gått 30k

den svartryker och sotar som fan.
ågärdat.
alla detaljer är nya
nytt partickelfilter
ny egr ventil +nollställd
kondensorn rengjord samtidigt
luftmassemätare sensor bytt
trycksensor till parickelfilter bytt.
nya spridare och tätningar
nya ventiltätningar
nyslipade ventiler gjorde de samtidigt som jag bytte ventiltätningar
nytt bränslefilter
ny turbo

jag har snart bytt allt motorn men de blir ingen skillnad alls
den svartryker och bolmar på som vanligt

finns det någon som har fler förslag
tidigare felkoder
pariickelfilter
luftmassemätaren
lågt laddtryck turbo

nu inga felkoder men svartryker fortfarande
kan det vara sprickor i toppen eller kolvringarna
bilen startar väldigt lätt. alltså riktigt lätt den tänder på första sekunden och går som en klocka annars.

vore tacksam för al hjälp jag kan få just nu för mina ideer är helt slut
#1578289
För att få tillräckligt med avgaser tillbaka in i motorn finns ett gasspjäll innan EGR ventilen. Jag har en V70 med 5 cylindersmotorn och den började konstra och vilja tjuvstanna. Kom fram till att gasspjället var utslitet i lägesåterföringen så ECU:n inte hade någon koll på läget för spjället. Bilen hade gått 24 k när felet uppenbarade sej. Jag kopplade in en OBD läsare ock kollade på "live data" där det visade sej att jag hade undertryck i insugsröret vid normal tomgång(dvs ingen regenerering pågick) vilket tydde på att gasspjället var helt eller delvis stängt. Köpte ett begagnat spjäll från skroten som gått 13 k och felet försvann. Hade ingen motorlampa eller felkoder i en gammal Biltema felkodläsare.
Jag säger inte att du har samma fel men iaf en tanke... således kolla spjällhuset.

Sen har ju en 109 hk fyrventilare ett annat partikelfilter och behöver Eolysvätska till skillnad mot min motor.
/Hasse

Om spänningen sjunkit till 7V är batteri[…]

Med tanke på senaste tiden redovisningskaos[…]

OM RYSSEN KOMMER

På tal om: påverkanskampanjer Vi […]

Gick hyfsat enkelt att kränga in fjädrar[…]