Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1578080
Hej.
2012 V70 T4, 19500mil.
Nu har det kommit ett ljud som jag inte haft tidigare som oroar.
När man gasar och släpper gasen så surrar det till i insuget.
Sitter man i kupen så surrar det till lite men skruvar man bort locket till luftburken låter det illa.
Kolla filmen här nedan.
Vad kan det vara?
Är det turboras på gång?
Inga felkoder.
https://www.youtube.com/shorts/Fn8rfLGpZag

//J
Senast redigerad av 1 johanfl, redigerad totalt 0 gånger.
#1579638
Vill bara avsluta tråden så den inte hänger löst utan svar.
Kontaktade först Volvo (Bilia) för jag tänkte att dom har säkert erfarenhet och kan direkt list ut vad det är för fel (Det där har vi hört/sett förut, det är xxx som pajjat).
Men....När jag pratade med mekaniker och sa att det verkar vara membranet till avlastningsventilen till turbon som är pajj så frågar mekanikern "Var sitter den?", efter lite snack och jag visade på ett schema var den sitter och vilket artikelnr den har så frågade vad det kan kosta att byta ut den ifall det nu är den.
"2500:- felsökning, 1580:- reparationssatsen, demontering/montering, div tester.. ja det landar på lite över 9000:-"
Tack, jag återkommer....
Kör bilen till den lokale mecken, visar och förklarar... och det var avlastningsventilen där membranet spruckit.
3430:- kostade det för allt med felsökning, reparationssats, demontering/montering, div tester.
Pos 10 i bifogad bild
Avlastningsventil.jpg
Avlastningsventil.jpg (93.46 KiB) Visad 79 gånger
V70r igen

Har nu kikat på kabelstammen hela vägen[…]

Däck/resonansljud

Ingen so haft detta liknande oljud i bilen som l&o[…]

Udda specade bilar

Dessa fyra XC90 bör väl klassa in hä[…]

Tjena, jag har en volvo v70 II 08, som dog hä[…]