Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rayz
#1577771
Hej! Går i tankarna att köpa en v60/v90 d4 2019->
Men har hört mycket om missljud från balansaxelenhet är det nått som har blivit uppdaterat med åren så att problemet är löst?
Eller bör man välja d3 istället? :-(
av 246
#1577861
Bra fråga, säkert någon här som vet. För kännedom om du inte visste, så har D3-awd balansaxlar.
Fwd har inte det paketet som tur är.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1577862
Nu är ju inte tråden helt ststistiskt säkerställd, men ganska få bilar "inrapporterade" av 19->.
viewtopic.php?p=1264849#p1264849
av Rayz
#1577930
246 skrev: sön 05 maj 2024, 00:17 Bra fråga, säkert någon här som vet. För kännedom om du inte visste, så har D3-awd balansaxlar.
Fwd har inte det paketet som tur är.


Är det 8stegad låda på d3an 2019->
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1577946
Ja, just V60 D3 finns med den senaste Geartronic samt med manuell växellåda.

Till trådens ursprungliga fråga; min bild är också att det inte verkar klagas på vinande balansaxlar i lika stor utsträckning gällande SPA-bilar - om man jämför med P3-bilar. Att det rullar fler drabbade SPA-bilar på våra vägar nu, jämfört med för några år sedan, är dock min samlade bild.
av Rayz
#1577950
Skulle du säga att d3an utan balansaxlqr och nya lådan oxå är okej eller är det en sämre motor rent konstruktions mässigt?
av Kaffeslurk
#1577962
246 skrev: sön 05 maj 2024, 00:17 Bra fråga, säkert någon här som vet. För kännedom om du inte visste, så har D3-awd balansaxlar.
Fwd har inte det paketet som tur är.
Lånar tråden lite. Så en D3 2020 FWD lider ej av balansaxel-problematiken?
Jag letar också efter begagnad V60, modellår 2020 men vill veta vilken motorkonfig. som överlag är den bästa att satsa på gällande pålitlighet.. D3,D4,T4?
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1578029
Rent konstruktionsmässigt och ur ett Volvo-perspektiv ser jag inga problem med någon av de nämnda motorvalen. Vad som sedan är det motorval som passar in bäst på ens egna krav avgör man bäst själv. Somliga tycker att en motor av såpass lugn karaktär som D3 passar dem helt perfekt medan andra upplever dem som något nedsövda jämfört med andra motorval som D4 eller T4 - för att jämföra de motorer som tidigare nämnts.

Med den stora tråden om vinande balansaxlar (som länkades i inlägg #3) i hand hade jag ändå valt en motor med balansaxlar. Det finns en hel del Volvo-bilar med vinande balansaxlar och det är uppenbart att det är mer än en produktegenskap av motorerna i fråga. Därtill finns i tidigare nämnd tråd finns flera berättelser från de som fått balansaxlarna utbytta både en och två gånger, bilder på metallspån från axlarna vid demontering, anekdoter från någon som plockade bort sina balansaxlar helt samt en och annan motor som råkat illa ut (om inte; åtminstone rykten om sådant).

Utöver det och resultatet av flertalet diskussioner med yrkesverksamma personer - där många anser att problemet är mindre omfattande än andra problem - är min bild att väldigt få bilar råkar illa ut, sett till hur många bilar som faktiskt är påverkade av problemet. Om det är en bild alla bör basera sitt bilköp vill jag inte påstå men det var så jag resonerade vid inköp av min V60 med balansaxlar.
av 246
#1578030
Kaffeslurk skrev: mån 06 maj 2024, 14:37
246 skrev: sön 05 maj 2024, 00:17 Bra fråga, säkert någon här som vet. För kännedom om du inte visste, så har D3-awd balansaxlar.
Fwd har inte det paketet som tur är.
Lånar tråden lite. Så en D3 2020 FWD lider ej av balansaxel-problematiken?
Jag letar också efter begagnad V60, modellår 2020 men vill veta vilken motorkonfig. som överlag är den bästa att satsa på gällande pålitlighet.. D3,D4,T4?
Stämmer, en D3 2020 FWD har inte balansaxlar.
Ska väl sägas att jag har en MY19 V90 D3 FWD 8-stegad och gjorde lite undersökningar innan köp gällande vilka motorer som hade balansaxlar eller ej.
Jag kom fram till att D3 med motorkod D4204T9 och D4204T16 (tror T16 är den med Ad-blue) saknade dessa och fick det även bekräftat av flera volvomeckar.
Jag valde aktivt bort dom med balansaxlar då det känns mer "tryggt" efter läst massor och även har bekanta som haft problem. Men visst ang D4-D5-T4, hur många drabbas egentligen procentuellt..trots allt en av sveriges vanligaste motorer..MEN jag ville inte chansa.

Tycker Volvo lyckats riktigt bra med D3:an, hur nöjd som helst, personligen tycker jag den har gott om kraft, även till tunga släp, men såklart det är upp till var och en att avgöra. Var själv skeptisk innan provtur till den lilla motorn men blev glatt överraskad, upplever den mjukare och tystare än D4:an men kan vara inbillning. Tips är att provköra och bilda egen uppfattning.
D3:an FWD har en turbo och D3 AWD har balansaxlar och dubbelturbo.

Det tycker jag! har du ej ståltråd[…]

Vi som beställt nya XC60

Uthämtad 10 maj 2024 my25.

20.000 mila service XC70

Jag har bytt en insprutare på 42000 mil. G[…]

Byter fjädrar och dämpare på v&ari[…]