Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1577827
Tjena, som rubriken lyder har jag en 940 som går hackigt när jag gasar, om man ligger i typ 3:an på 1500-2000 varv och bestmmer sig för att gasa iväg är det som den tvekar, det blir motstånd i gasen och bilen baksmäller konstant, om man drar in kopplingen då och varvar till så försvinner det. Här om dagen så låste sig varven på 1500 och tomgången gick ner på nästan 0 när jag stannade till vid en korsning (bara hänt en gång hittills).jag har försökt läsa felkoder i bilen med inbyggda felsökarn, och får inga felkoder, även fast tändstiften är helt vita, nästan rosa. När man drar LMM så går den sämre och felet är bara när bilen är kall/nystartad, försvinner när man kört upp den i värme. Tempen ligger på bra nivå så tror inte att de är de att den går för varmt. Men är verkligen som att den inte får alls tillräckligt med bensin när den inte är helt i värme. Bytt Bränslefilter, tändstift för inte länge sedan och lambdasond. Vad borde jag kolla?
#1578050
Tjena, hade felkod för lambda och LMM, raderade dom och har säkert kört 10 mil och inga felkoder än och inga lampor lyser, har inte bytt något på motorn, har ett sportluftfilter på men har inte påverkat motorn förut som den gör nu.
#1578055
Det blir inga felkoder på tändstiften eller tändmissar. Inte heller på bensin tillförseln. Vita tändstift tyder på bränsle brist eller fel värmetal på dom. Tändstiften blir alltså för varma. Även vid sent tändläge, men det ska inte kunna hända på din motor utan att miljölampan tänds, fel på knacksensorn. Jag kör sedan många år på Biltemas tändstift, dom har fler tändstift per värmetal än "finare" märken så det är lättare att "hitta rätt". Jag kör på Brisk 19 standard stift och motorn går kanon trots katalogen säger 20 på alla B230 modeller. Jag har B234F motorn, den skiljer ordentligt från övriga. B330FB ligger någonstans mellan effektmässigt. Turbo motorerna har jag ingen koll på. Mer är just 1989 års modell hade B234F fler hästkrafter är B230FT

Jag tyckte den var bra att köra, slö me[…]

Ja som rubriken säger så har detta me[…]

Montera spridare (bryggan)

Hej. Vore väldigt tacksam för ett snabbt[…]

Odb/felkådsläsare...

Den kan ändra en hel del och köra test[…]