- tor 28 mar 2024, 21:53
#1574487
Tänk den dag det kunde bli så att biltillverkare ger bilägaren möjlighet välja att inte få en ny funktion aktiverad. Biltillverkare verkar tro vi alltid vill ha allt de hittar på i nya versioner av bilens mjukvara. De borde lägga mer krut på att ha färre nya funktioner också och verkligen lägga möda och tid på att testa av de nya funktionerna de verkligen anser bilägarna ”behöver” så bilägarna slipper åka med sina bilar med funktioner som kanske inte funkar (som de ska) eller inte är stabila. De kan låta alla nya funktioner som standard vara påslagna men ge bilägaren möjlighet inaktivera det som skulle kunna vara inaktiverat om man så önskar. Jag tror det behöver in nytt annat kundorienterat tänk bland mjukvarufolket. Volvos mjukvarufolk får gärna lära sig sina system bättre för maken på dåligt Google infotainment (i min Volvo) får man nog leta efter. När jag hämta ut min Volvo för 32 månader sen var mjukvaran rena beta. Senare har vi fått reda på att Volvo inte ens hade nåt testcenter för sin mjukvara. Jisses. Numera har de det. Är så dags åratal efter de börja släppa bilar med det i mitt tycke ökända infotainmentsystemet. Gå från Sensus till Google infotainment anser jag inte de riktigt klara, i alla fall inte i den modell jag har. De klara inte få över huvuddelarna av funktionalitet som fanns i Sensusbilar till Googlebilar, det gäller speciellt funktioner i Volvo Cars appen. Att det blivit bättre stegvis med femtielva mjukvaruuppdateringar och appuppdateringar är ingen ursäkt. Mjukvara och bilapp skall vara i stort sett klar men framför allt stabil från dag 1 en ny bil släpps ut till kunderna. Anser jag. Jag har vart med på en sån här resa med min bil som jag beskriver ovan. Aldrig igen. Jag har aldrig haft nåt problem med mina Volvo tidigare, men vipps jag fick en Google infotainmentbil kom problemen i strid ström, och instabilitet i vissa funktioner. Funktioner som slutar funka, rättas, samma problem återkommer senare och rättad igen med ny version av mjukvaran. Ta bara en sån sak tankmätaren visade inte rätt i början, för att Volvo bytte från rostfri tank till plasttank. Det rättades med ny mjukvara om jag inte missminner mig. Listan med knasigheter jag noterat under mina 32 månaders brukande av min Volvo MY22 skulle nog bli lika lång som önskelistan i tomtenissarnas verkstad. Jag kanske överdriver lite men i stort sett har jag upplevt det såsom jag beskriver ovan.
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.