NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1571761
Tankade bilen fullt körde 200 km tankade fullt igen 18L, blandad lugn körning + grader ute södra Skåne.
Tog foto på värden 800 RMP 2000 rpm 3000 rpm.
Något är inte bra, den skall inte drar mer än min Merca V6 cdi som väger 2700 kg.
Misstänker bränsle tryck regulator eller något innan den som strular.
Pumpen kan inte vara sliten vid 12000 mil, har inga metall spån i filtret.
Kan någon kolla om bifogade värden är bra i bilderna.
Första 3000 rpm andra 2000 rpm tredje 800 rpm.
Bilagor
3000 rpm.png
3000 rpm.png (1000.12 KiB) Visad 722 gånger
2000 rpm.png
2000 rpm.png (1.2 MiB) Visad 722 gånger
tomgång.png
tomgång.png (1.45 MiB) Visad 722 gånger
#1571781
Dieselfiltret sitter före pumpen så spån från pumpen kommer du troligtvis inte se i filtret.
Bränsletryckssensorn stänger ner motorn direkt vid minsta avvikelse från det normala så den bör du nog också utesluta.
Hur du får bränslet så varmt, vet jag inte. Vet heller inte var den sensorn sitter, men gissningsvis på pumpen. Låna barnens örontermometer och kolla så det verkligen är så varmt där.
80/90 liter/mil är nu nere på en tiondel i alla fall.
Din förbrukning är ju under litern/mil så det verkar som om du faller inom ramen för ständig regenerering.

Jag skulle nog börja med att kolla det
#1571782
Bränsle temp sensorn är under insuget i retur röret man ser den om man tittar från sidan liten avlång plast bit som består av 3 slang anslutning och en kontakt.
Bilen regenerera inte, DPF är rensad på innehållet och mappad, Ja men 0.9 i blandad snäll körning är mycket för denna bil, min v6 cdi drar mindre i blandad körning som är nästan dubbelt så tung.
Den går mjuk och fint i övrigt, inga svart moln etc.
#1571808
Våäskan i Elosysen är full, men det är också bort programmerat. Om bilen fösöker renegera så borde olje nivå blir högre med, Men det är den inte, Jag misstänker Bränsletryck regulator strular, Jag har även märkt av luft bubblor vid gas på drag men vid tomgång så försvinner de. skall ta bort handpumpen i framledningen och försöka lufta den genom returen.
Återkommer med mer info.
#1572563
Äntligen bra nyheter.
Nu funkar den som skall, köpte en ny bränsle tryck regulator till högtrycks pumpen art nr:13150352.
Bilen drar nu mindre och visar och inget lag i displayen mer eller anormala värden som 80 liter per mil.

Ha det fint !
/Tompa
#1578872
Så, efter mycket om men så funkade inte i alla fall, tog fram min obd och mätte Luft mängd, fick 4-7kg i timmen oavsett gas pådrag. felkoder som kommer upp är
ECM-0002
ECM-0089
ECM-!20F
Bilen drar ca 1 liter milen vid extrem sakta körning, vilket är inte normalt
Med andra ord bilen kväs med bränsle, vid fullt gas pådrag börd det vara + 200kg/h. på lördag kommer en ny luftmassa mätare, Fel kod på luft masse mätare får man när den är helt död eller bort kopplad, har råkat ut för detta på andra bilar med men annorlunda symtom.
Återkommer igen med resultat.
#1579248
Äntligen är det över, lösningen blev ny luft masse mätare, felkoderna försvann som inte har göra med luft masse mätare att göra, dessa 3 koder blir triggade av fel signal värden från LMM.
ECM-0002
ECM-0089
ECM-120F
Nu drar bilen ca 0,45 normal körning istället för 0.9-1L mil.

Hoppas detta hjälper någon, tog mig ca 5 månader att lösa men hade inte bråttom.
Har bytt bränsle tryck regulator på pumpen, Map sensor, temp sensor, nya retur ledningar från spridare, nya bränsle slangar, nytt filter hus, Men som sagt får Ni dessa 3 felkoder läs av värdena på LMM, för att fel kod kommer endast om LMM är helt död.
S90 T5 däck/bromsskivor

Idag en V90CC, körd sedan ny feb. 2017, och n[…]

Hej Man läser en massa om allt strul med VEA-[…]

Uppgradera bakbromsar.

Bakoken är 15år gammla börjar even[…]

Ser ut som om jag behöver köpa ny AC-sla[…]