SL70 skrev: ↑ons 21 feb 2024, 10:31Tack för svar/info.n.
Hur märkte du skillnad på Eco-läget, ex.vis segdrog den mer eller ville den växla oftare? Har du noterat någon skillnad i bränsleförbrukning, även om Volvo nämner "oförändrad"? Har också sett det där med "oförändrad" men man tycker en optimering borde innebära bättre effektivitet (lägre bränsleforbr.) också om inte "Polestar Engineered" läget utnyttjas.
Störst skillnad i Eco-körläget skedde på S60:n. I det körläget reagerade växellådan väldigt långsamt exempelvis vid kickdown, den processen förkortades avsevärt efter optimeringen. V60:n har ett mycket piggare Eco-körläge som påminner mer om det vanliga körläget i S60:n. Jag märkte en viss skillnad i hur växellådan jobbade även om skillnaden inte blev lika stor som hos S60:n.
Jag har märkt en lägre bränsleförbrukning, vad den beror på är svårt att säga men vanligt är att man får en likadan eller lägre förbrukning vid ”vanlig körning” efter en optimering. Vid mer dynamisk körning kan den också förbruka mer än den gjorde innan optimeringen. Om den lägre förbrukningen i mina fall beror på optimeringen eller att man lär sig köra bilen mer och mer effektivt för varje mil man avverkar vet jag inte.