Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1562899
Hej,

Vill bara dela med mig om dessa 723143 spindelleder från Biltema till v70n som endast höll 1127mil och 1år o 9dagar och endast asfaltskörningar på motorväg innan dem glappade och jag fick byta. Försökte reklamera men dem sa att det är slitagedelar. Nu har jag köpt andra då jag ej vågar prova Biltema pga en hel del jobb att byta dem. Dem är billiga men inte värt det.

/Tobias
#1563172
Det är lite skiftande kvalité på dessa tyvärr, kompisen bytte en av sina då han fick nedslag på bilprovningen för ett par månader sedan, när han var inne och skulle släcka tvåorna fick han nedslag på den nya spindelleden...
Har bytt båda sidor på min -02a och de håller än efter 5år.

Alla är från Biltema för att förtydliga.
#1563628
Jag köpte en spindelled till min V70XC för några år sedan på Biltema som också gick sönder i förtid utan att jag fick någon ny på garantin. Den hade en vit damask som inte såg ut som originaldamasken, utan hade fler veck. Den hann aldrig börja glappa, men damasken sprack i ett av vecken där det korvade sig när man svängde så jag bytte ut den mot Lemförder som har hållit sedan dess.
#1563630
Gjutjärn och friktionsmaterial kan man nog inhandla av många leverantörer med åtminstone acceptabel kvalitet. Ingår gummi i produkten bör man välja ut någon hovleverantör, ex lemförder. Biltema tillhör definitivt inte den kategorin.

Skickat från min SM-T720 via Tapatalk

#1563633
Har Biltemas spindel och styrleder. Dom är c:a 5 - 6 år gamla, Spindellederna är smorda en gång vid monteringen och en gång för något år sedan. Kommer inte åt att smörja den utan att ta isär fjäderbenet. Styrleder i samband med byte till vinterdäck. Inget glapp. Kan det vara så enkelt att tillverkaren spar in på fett? Är där fett i är det inga större mängder. Jag har en vanlig hand fettspruta med olika munstycken. Innan det är monterat är det ganska lätt att fylla på utan "special verktyg". Några droppar motorolja bakom gummit kan göra underverk.
#1563678
lennarte skrev: lör 09 dec 2023, 11:03 Kan det vara så enkelt att tillverkaren spar in på fett? Är där fett i är det inga större mängder.
Bytte i somras länkarm+spindelled (de är en del tillsammans) på en Saab 9-3NG pga spindelleden var totalslut. Länkarmslagringen var helt ok och hade säkert gått många tusen mil till.
Nya delen var "New old stock" i en originalkartong från Holmgrens Bil märkt Saab/opel, så inga piratdelar där inte.

Tänkte att jag petar väl i lite mer fett under damasken så leden håller lite längre då det under damasken endast fanns en liten tunn hinna av fett, typ modell krypolja... Så ja, det sparas nog friskt även hos fabriksleverantörerna dessvärre.
Elpriset

https://www.tn.se/naringsliv/38689/forslaget-nu-[…]

Bilen är ju sex år gammal. Ibland &au[…]

Hej, Jag har en S60, 2001 som har gått lite[…]

Detta är din tredje trådstart i samma &[…]