Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S65D
#1563290
Har en D4 från 2015, gått cirka 13 000 mil. Alltid servat den årligen då den aldrig rullat över 3000 mil per år. Senaste tiden har den körts mindre (så gott som uteslutande långturer) och landar nog på runt 700-800 (om vi tar vi: kanske uppemot 1000) mil per år.

Har sett att vissa medlemmar här gör en extra service, mittemellan rekommenderad service på ett år/3000 mil. Är det något som rekommenderas i mitt fall? Tänker mig då byte av olja+oljefilter, resten känns rätt onödigt. Gillar att skruva i den mån jag kan så själva jobbet är inget hinder i sig.
#1563303
Min D4 fwd får ett extra byte mitt emellan servicarna. Men det beror väl på lite om du ska behålla den med några år eller så annars får ju nästa ägare antagligen mest nytta av den extra utgiften. Tänker köra den till kanske 2025 i alla fall och sedan får jag se hur landet ligger. Men den är jäkligt bortskämd denna kärran och efter över 19 000 mil lirar allt som det ska ännu

Lägg till rengöring av givaren till laddluften med :) viewtopic.php?f=70&t=173183&p=1531615&h ... t#p1531615
#1563326
Hur menar du med extra service?
Intervallet är 3000 mil eller en gång om året. Om bilen körs 1000 mil/år eller 2900 mil/år för ingen skillnad, en service/år ändå. Så i ditt fall behövs ingen extra service.
#1563332
Handlar väl att folk vill byta olja efter kanske max 1500 mil, och har man kört det på 6 mån så byter man olja och kör ytterligare 1500 mil tills man servar på en verkstad.
#1563352
Jag snittar 3200 mil/år med min bil, ibland mer och ibland mindre.
Ofta blir servicen under hösten och jag ger mig aldrig iväg på semester sommaren därpå med "gammal" olja.
Då byter jag hellre innan semestern så jag vet att olja och filter är nytt, så kan man köra semesterns ca 1000 mil med en bra magkänsla. :-)
#1563365
Jag gör en oljeservice hemma 6 månader/ca 850 mil efter service (vi kör ca 1700mil/år med den bilen) Visst, efter de miltalen är det väl tidigt men att vänta till årlig service efter 1700 mil är väl långt mellan oljebytena anser jag. 20L-dunk Mobil1 0w30 VC på oljemagasinet är inte alltför dyr.
När väl den förlängda maskinskadan hos Volvia löper ut skall jag ändå uteslutande serva bilen hemma och då oljeservice var 1000mil och övriga punkter enligt intervall (med fortsatta tillägg som avser bromsvätska, haldex, slutväxel, växellåda, vinkelväxel och servoolja.

Kör du TS bara 1000 mil/år är det rätt onödigt att göra oljeservice hemma. Kanske bättre att lägga de pengarna på någon eller några av de övriga möjliga servicepunkterna jag tog upp? Hoppas det hjälper.

// Jonas
#1563385
kievY skrev: ons 06 dec 2023, 13:21 Handlar väl att folk vill byta olja efter kanske max 1500 mil, och har man kört det på 6 mån så byter man olja och kör ytterligare 1500 mil tills man servar på en verkstad.
Jo, det fattar jag. Inga konstigheter, har själv gjort så. Det jag inte förstår är varför det skulle vara nödvändigt på en bil som körs max 1000 mil/år? Den ska ju ändå servas en gång/år.
Vinande servo

Hej,har en s60 -01 som jag i vinter märkt att[…]

Hei. Har problem med partikkelfilter på min […]

Vikt

Det beror på val av växellåda. De[…]

Tack för svaret Lennart. Ska kolla i morron. […]