lennarte skrev:klirre skrev:Så länge man kan begränsa till max 10A kan jag koppla in i uttaget i skuffen, då behöver jag bara en pigtail med rätt kontakt till laddaren.
Det är risksbelt även vid 10A, det blir lätt kontaktsvårigheter när man använder cigg.uttag. Jag smälte en cigg.utags hane med en kylbox en gång (4A). Är där dessutom långa kablar blir det lätt spänningsfall. Då sjunker V medan A stiger och det kommer lätt upp i 15A istället för förmodade 10A
Tack för tipsen, svaret från Micce fick mig att tänka om. Ska kolla på en fast installation istället, får höra med ctek om de kan fixa en pigtail och rekommendera kabelarea + kabelsko för att det ska funka i längden.
kievY skrev:Vill du kunna ladda bilbatteriet utan el? Då är ju en CS free perfekt, gör nämligen likadant då jag bor i bostadsrätt med parkering utan möjlighet till elkontakt. Men varför behöver du ladda via 12 volt, eller vad förstår jag inte?
Jag verkar ha varit otydlig eftersom flera frågar, svarar dig men ta det inte personligt.
Har hittills skött laddningen när jag besöker mina föräldrar, men det blir inte så ofta som bilen behöver pga. 40 mil enkel resa. I somras fick farsan min laddare för hans gick sönder, tänkte att jag klarar mig utan eftersom det aldrig blir av att plocka ur batteriet och ta upp det på laddning i lägenheten.
Häromdan fick jag syn på Cteks trådlösa CS free- powerbank/laddare och tänkte att det vore toppen.
Den enkla lösningen är ju att lägga laddaren under huven och stänga huven när man laddar, men risken finns att man glömmer koppla ur eftersom det inte syns utifrån att laddaren är kopplad. Då spann jag iväg på att dra in sladden i kupén, dels för enklare inkoppling men även för att inte missa att laddaren är kopplad.
Overkill? Absolut, räcker att lägga batterilocket i förarsätet så glömmer jag aldrig koppla ur laddaren.
Kul projekt? Jajamen.
Blir det verklighet? Kanske, finns det vettiga framdragningpunkter för sladden från batteriet till kupén och rätt kablage tillgängligt är jag beredd att lägga tid på att mecka med det.
V60 D3 Man. Summum -18