Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Zappafan
#1562967
Har gått sönder endast 29 år gammal, den sitter på höger sida ovanför oljefiltret under grenröret, ser väldigt liten ut i diameter (hålet) finns sånna att köpa eller är det modeller som ska sitta på insugsidan numera? den som är monterad måste väl va nåt Volvo hade själv eller, hittar ingen märkning (stålomspunna Elkablar...) (940 GL 1994)
av Amarace
#1562969
Det finns för montering på olika ställen, är motor som styr oftast, så sitter den där nu så är det enklast att sätta där igen. Calix heter RE 252 för montering vid generatorn, RE 255 för montering på insugssidan, vet inte om bägge finns nu, men för några år sedan fanns dom iaf.
Den du har är säkerligen Brakon som var Volvos märke.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1562996
Har min (B234F) i bakre pluggen (under grenröret) köpte på Biltema för nu ganska många år sedan (typ 10), 75 kr. Slangvärmare är (mycket) enklare att montera, dock mindre effekt (större vattenmängd)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1563113
Tror det var någon utförsäljning av innevarande lager, för senare hade dom ett annat (dyrare) fabrikat.
av Chris72
#1563456
Så sent som 2015 fanns de kvar från Calix, då bytte jag element i samband med att jag bytte motorblock på min -91a, gamal elementet hade tröttnat. Sen monterade jag iofs bensinvärmare oxå så sällan jag använder elmotorvärmaren nu, men den sitter där o fungerar.
Men fick byta alla kablar, då Volvos fabrikat de hade förr BRAKON var utgått, men uppgradera till Calix blev bra

//Chris72
Renovera bakre bromsok

Ja, kolven måste bort, fört få ny[…]

Bromsmeck V50

Hej! Håller på att byta bromsok p&arin[…]

Vad heter denna del?

Om du inte får någon hjälp s&arin[…]

Automatisk parkeringsbroms går alltid p&arin[…]