Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Niklas85
#1562926
fjohan82 skrev: sön 03 dec 2023, 17:16
Niklas85 skrev: sön 03 dec 2023, 14:19
fjohan82 skrev: lör 02 dec 2023, 09:22

Det finns en del...
Ungefär vad ligger budgeten på?
Runt 200tkr har jag tänkt!
Då hade jag kikat på något likt dessa, beroende på om automat och awd är krav eller ej...

https://www.bytbil.com/orebro-lan/perso ... 6-17055532
https://www.bytbil.com/vastra-gotalands ... 4-17317664
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 0-17267988
https://www.bytbil.com/hallands-lan/per ... 9-17362899
https://www.bytbil.com/uppsala-lan/pers ... 8-17099225

Som jag förstår det så drabbas inte nyare Volvo, bla V90, av kommande nedstängning av 2G och 3G.
Kan vara bra att ha i åtanke om bilen ska behållas en längre tid och om man anser att Volvo On Call är ett krav.

Sen är ju V60 T6 med 6-cyl motor något annat än en 4-cyl maskin. :-)
Tack!
Jag har egentligen inga krav helst awd bor i Jämtland så snö är de gott om just nu!
Har åkt fyrhjulsdrift senaste 8 åren.
av rosefors
#1562938
Vi pratade priser innan och att 200k för en schyst XC70II är prisvärt jämfört med vad man får idag. I sak håller jag med, men jag tycker det måste sättas i relation till hur marknaden är tänkt sig det ska gå till.

Traditionellt har värdeminskningstakten på bilar varit 50% vart tredje år (inbytesvärde). På så vis har värdet på fordonet understigit dom 20% som motsvarar kontantinsatsen vid ett kreditupplägg med bilen som säkerhet när avbetalningen är klar. Det är därför avbetalningslängden på ett bil aldrig är över 6-7 år. Det är också därför det i regel inte går att ta ett billån med bilen som säkerhet om den är över 10 år gammal. Så var det förr iallafall.

Bilproducenterna själva vill inte direkt att bilarna ska hålla nått värde efter 10 år heller. Dom vill ju få bort bilarna så det driver på försäljningen av nya. Det regleras ju dels av att tillverkarna inte tar producentansvar för bilen när den är 10 år eller äldre. Det är precis därför volvo aldrig kommer komma med en 4G-uppgradering till VoC för P3-bilarna. Det regleras också av att elektronik och maskinskadeförsäkringarma slutar gälla efter 10 år.

Det blir då ganska uppenbart varför senaste årens prisskjuts på begagnatmarknaden är ohållbar. Vilken bank kommer fortsätta ge kredit på 200k för en bil som över en natt kan tappa hela sitt värde pga att oljeringarna är igensatta och motorbyte kostar lika mycket som hela krediten. Det är detsamma som obefintlig säkerhet även om bilen står som säkerhet.

Vi lever i en konstig tid. Flera faktorer bidrar till att begagnatpriserna ser ut som dom gör.

Covid
Kriget
Omvandlingen av tjänstebilsavtalen där man fimpar prisbasbeloppsgränsen och ersatt den med Total Cost Of Ownership som medfört att tjänstebilar nu kan kosta flera hundra tusen mer utan åka på förmånsbeskattning.
Elbilsmarknaden som exploderat där alla bilar kostar 700k
Och kanske framför allt att svenska kronan störtdykt vilket innebär att det är exportförsäljningen av begagnade bilar som sätter priset.

Allt det här är tillfälligt. Nått kommer få ge sig, och det brukar alltid va konsumenterna som får betala.

Skickar vad V70II kosta när den lanserades, inklusive priserna för alla tillbehör. Dvs, så fort man lägger till lite vettiga tillbehör så är man uppe i 5-600k även då när det begav sig.
Senast redigerad av 4 rosefors, redigerad totalt 0 gång.
av Niklas85
#1562942
rosefors skrev: sön 03 dec 2023, 17:22 V60 T6 4cyl VEA går avsevärt bättre än gamla T6 6cyl Si6 som den heter.

Gäller även V60 Polestar. 2018 VEA går betydligt bättre än de tidigare årsmodellerna.
Hur är de med vea motorerna gällande balans axlar? Är de bara en skröna att de var mycket problem med dem?
Och iså fall var de både bensin och diesel som hade dessa problem?
Är de bara 4cyl motorer från vea?
av rosefors
#1562945
Här kommer bilagan.
Bilagor
20231203_180719.jpg
20231203_180719.jpg (3.54 MiB) Visad 116 gånger
20231203_180726.jpg
20231203_180726.jpg (3.48 MiB) Visad 116 gånger
av rosefors
#1562947
Niklas85 skrev: sön 03 dec 2023, 19:44
rosefors skrev: sön 03 dec 2023, 17:22 V60 T6 4cyl VEA går avsevärt bättre än gamla T6 6cyl Si6 som den heter.

Gäller även V60 Polestar. 2018 VEA går betydligt bättre än de tidigare årsmodellerna.
Hur är de med vea motorerna gällande balans axlar? Är de bara en skröna att de var mycket problem med dem?
Och iså fall var de både bensin och diesel som hade dessa problem?
Är de bara 4cyl motorer från vea?
VEA är bara 4cyl. Samma block på alla motorkonfigurationer om jag förstått det rätt.

Balansaxlar är skit men Volvo har kommit med en reviderad/förbättrad version varje år och senaste designen ska sedermera ha löst problemet. Som jag förstått det får man den senaste versionen vid byte även om man har en gammal motor.

Jag har inte alla turer färskt i minnet, men nått sånt är det. Generellt är att hålla sig ifrån allt innan MY17 såvida man inte har benkoll på historiken på bilen.
av Niklas85
#1562956
Sen i awd modeller sitter Volvos "vanliga" motorer om jag förstår de rätt?!
Du ska ha tack för dina svar! 🙂
av rosefors
#1562959
Niklas85 skrev: sön 03 dec 2023, 20:22 Sen i awd modeller sitter Volvos "vanliga" motorer om jag förstår de rätt?!
Du ska ha tack för dina svar! 🙂
.. VEA var enbart framhjulsdrivet i början på bilar sålda till kund. Första VEA med AWD att köpa var årsmodell 2017 eller 2018. Kommer inte ihåg riktigt hur det var här.
av Niklas85
#1562962
rosefors skrev: sön 03 dec 2023, 20:39
Niklas85 skrev: sön 03 dec 2023, 20:22 Sen i awd modeller sitter Volvos "vanliga" motorer om jag förstår de rätt?!
Du ska ha tack för dina svar! 🙂
.. VEA var enbart framhjulsdrivet i början på bilar sålda till kund. Första VEA med AWD att köpa var årsmodell 2017 eller 2018. Kommer inte ihåg riktigt hur det var här.
Ok! Jag har funderat mycket i helgen och jag tror att nästa bil får bli en bensinare, eftersom xc70 knappt verka finnas med bensin så verka tex v60 det.
Har ni koll om det är någon årsmodell som är bättre?
av rosefors
#1562964
V60 2017 och 2018 är lite speciella på så vis att det är gamla karossen med nya drivlinan som annars sitter i SPA, nästa generation V60, och med en motor som inte har oljeringsproblemet.

Huruvida det tilltalar en eller inte är individuellt. Dock kommer senare generation, dvs från 2019 hålla högre värde just för att det är en modernare nyare biltyp.
av Niklas85
#1562974
rosefors skrev: sön 03 dec 2023, 21:07 V60 2017 och 2018 är lite speciella på så vis att det är gamla karossen med nya drivlinan som annars sitter i SPA, nästa generation V60, och med en motor som inte har oljeringsproblemet.

Huruvida det tilltalar en eller inte är individuellt. Dock kommer senare generation, dvs från 2019 hålla högre värde just för att det är en modernare nyare biltyp.
Vad är det för problem med olje ringarna? De problemet borde inkludera flera olika modeller?
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 14

Hej! Blev en V60 2019 inscription t6 änd&arin[…]

Screenshot_20240222_131502_Gallery.jpg Nå[…]

Alla (dagar när man är pensionä[…]

Läckande vattenpump

Knepet är att skruva i alla skruvar näst[…]