Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1562210
Volvofive skrev: mån 27 nov 2023, 00:59
slc skrev:
Volvofive skrev: Det stod på en nettside med oversikt over mange land. Er vel ingen garanti for at det stemmer men.
Sent from my iPhone using Tapatalk
https://presse.telia.no/pressreleases/2 ... av-3285503

Er nok dessverre feil :( og løsningen de har i USA kan ikke brukes her, fordi 4G i USA og Europa bruker forskjellige frekvenser. Så dette kommer nok Volvo til å bare la passere i stillhet og heller beklage overfor kunder når GSM-nettet forsvinner.
Telia og Telenor skal ha 2g i Norge til minimum 31.12.2025.
Dersom mange skriver til Volvo support at vi vil ha en løsning så kanskje de gjør noe med det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ville ikke regnet med det. De begynner å få veldig dårlig tid nå for en sånn løsning må gjennom et omfattende testregime før de kan rulle det ut pga funksjonen med nødanrop og sånt. Da er det større sannsynlighet for å påvirke Telenor og Telia til å fortsatt ha GSM en stund til, men det krever at politikere tar tak. Det finnes veldig gode grunner til å utsette nedstengningen til f.eks. 2030 eller 2035. Det er mye utstyr som må kastes, som kunne vært brukelig i noen år til. Dette burde fortsatt fått vært operativt til det naturlig ble utfaset.
#1562286
slc skrev:
Volvofive skrev: mån 27 nov 2023, 00:59
slc skrev: https://presse.telia.no/pressreleases/2 ... av-3285503

Er nok dessverre feil :( og løsningen de har i USA kan ikke brukes her, fordi 4G i USA og Europa bruker forskjellige frekvenser. Så dette kommer nok Volvo til å bare la passere i stillhet og heller beklage overfor kunder når GSM-nettet forsvinner.
Telia og Telenor skal ha 2g i Norge til minimum 31.12.2025.
Dersom mange skriver til Volvo support at vi vil ha en løsning så kanskje de gjør noe med det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ville ikke regnet med det. De begynner å få veldig dårlig tid nå for en sånn løsning må gjennom et omfattende testregime før de kan rulle det ut pga funksjonen med nødanrop og sånt. Da er det større sannsynlighet for å påvirke Telenor og Telia til å fortsatt ha GSM en stund til, men det krever at politikere tar tak. Det finnes veldig gode grunner til å utsette nedstengningen til f.eks. 2030 eller 2035. Det er mye utstyr som må kastes, som kunne vært brukelig i noen år til. Dette burde fortsatt fått vært operativt til det naturlig ble utfaset.
I usa er d til levert noe som fungerer så hvorfor kan det ikke gjøres her?


Sent from my iPhone using Tapatalk
#1562294
Volvofive skrev: I usa er d til levert noe som fungerer så hvorfor kan det ikke gjøres her?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo ser åpenbart ikke verdien i det. Det er teknisk mulig, men jeg kontaktet utvikleren av Volvo On Call-enheten og han bekreftet at den de laget for det amerikanske markedet ikke vil virke her, og at det ikke finnes noen oppdrag fra Volvo for å lage en europeisk tilpasset versjon. Siden de ikke har begynt nå så er det neppe noe som kommer til å skje. De begynte å jobbe med den amerikanske utgaven et par år før den ble gjort tilgjengelig, sannsynligvis pga det strenge regelverket rundt testing osv. Ironien er til å ta og føle på, for Volvo On Call-enheten i disse bilen er utviklet i Sverige.
#1562542
slc skrev:
Volvofive skrev: I usa er d til levert noe som fungerer så hvorfor kan det ikke gjøres her?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo ser åpenbart ikke verdien i det. Det er teknisk mulig, men jeg kontaktet utvikleren av Volvo On Call-enheten og han bekreftet at den de laget for det amerikanske markedet ikke vil virke her, og at det ikke finnes noen oppdrag fra Volvo for å lage en europeisk tilpasset versjon. Siden de ikke har begynt nå så er det neppe noe som kommer til å skje. De begynte å jobbe med den amerikanske utgaven et par år før den ble gjort tilgjengelig, sannsynligvis pga det strenge regelverket rundt testing osv. Ironien er til å ta og føle på, for Volvo On Call-enheten i disse bilen er utviklet i Sverige.
Vet du hvilket firma det er?
Teknisk sett dersom vi kan få til en 4g enhet som kan overføre signaler til original enhet så trengs det ikke mer testing da det bare er original enhet som kommuniserer med bilen….er ikke elektroingeniør så vet ikke hvordan dette kan gjøres


Sent from my iPhone using Tapatalk
#1562544
@Volvofive,

Actia Nordic AB er det som står bak. Det er ganske strenge krav i og med at dette kommuniserer mot nødnettet. Det er nok ikke noen snarvei rundt dette for å fortsatt få Volvo On Call til å virke. Det hadde derfor vært litt snilt om Volvo hadde delt detaljer om protokollen så man i hvert fall hadde kunnet utvikle løsninger som styrte ting som dørlåser, drivstoffvarmer, lese av tripteller, osv. men det skjer neppe det heller. :)

Nærmeste man kommer en sånn løsning nå er d5t5 sin dongle, men det koster uavsindig mye per år og de logger og lagrer en del mer data enn de burde. De har heller ikke såvidt jeg vet fått til å endre/sette timere, sende koordinater til GPS osv.
#1562579
slc skrev:@Volvofive,

Actia Nordic AB er det som står bak. Det er ganske strenge krav i og med at dette kommuniserer mot nødnettet. Det er nok ikke noen snarvei rundt dette for å fortsatt få Volvo On Call til å virke. Det hadde derfor vært litt snilt om Volvo hadde delt detaljer om protokollen så man i hvert fall hadde kunnet utvikle løsninger som styrte ting som dørlåser, drivstoffvarmer, lese av tripteller, osv. men det skjer neppe det heller. :)

Nærmeste man kommer en sånn løsning nå er d5t5 sin dongle, men det koster uavsindig mye per år og de logger og lagrer en del mer data enn de burde. De har heller ikke såvidt jeg vet fått til å endre/sette timere, sende koordinater til GPS osv.
Poenget er at et ledd mellom bilen og nødnettet vil ikke gi noen nye funksjoner. Det gir mulighet til å tolke signaler som det originale ikke lengre klarer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#1562581
Volvofive skrev:Poenget er at et ledd mellom bilen og nødnettet vil ikke gi noen nye funksjoner. Det gir mulighet til å tolke signaler som det originale ikke lengre klarer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nødanrop foregår per dags dato på GSM-nettet, så når GSM-nettet forsvinner må jo siste leddet endres. Og det er her mye av kravene ligger. De må bl.a. være helt sikre på at dekning/signalmottak er over en viss kvalitet og stabilitet, og det er denne biten som krever testing og sertifisering. Dette koster en del penger i utviklingskostnader. Dette er også hovedårsaken til at 4G ikke er implementert tidligere, for når denne TEM-3G-enheten ble utviklet fantes det ingen stabile alternativer for 4G som var gode nok for å sikre den kvaliteten produsentene mente man måtte ha.
#1562624
OK, potensielt gode nyheter angående dette... Telenor har i dag uttalt til en publikasjon for næringslivet at de åpner for å utsette stengingen av 2G-nettet da så mye som rundt 400.000 biler kan miste eCall, noe som betyr at en viktig funksjon som kan redde liv forsvinner. Det betyr altså at Telenor er i dialog med bilbransjen, så får se om andre bransjer også hiver seg på. Det kan altså gå mot at levetiden på nettet forlenges :) Så da får vi bare forsiktig håpe på det beste.. blir sikkert omtalt i noen av de andre avisene snart også.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 19
Bromsbyte xc70 D4 AWD -16

Trodo.se är bättre de har gratis passnin[…]

Back to the roots. Tack vare en kompis som har Fac[…]

Efter att ha kört Audi A6:or i 20+ år b[…]

Varför skulle 5w30 vara bättre? Det &aum[…]