- mån 20 nov 2023, 20:16
#1561600
LJN skrev: ↑sön 19 nov 2023, 12:13 Gissar på följande: Integration av inverter, elmotor för mild hybriddrift, har troligtvis lite lägre effektförluster = lägre CO2 utsläpp och priset är säkert en viktig faktor. Tittar vi på automatlådor från tex. Mercedes och Getrag ( som används av bla. BMW ) så har deras top-of-the line lådor integrerad eldrift för hybridbilar. Och även Mercedes har hoppat på DCT tåget.
Aisin Corporation som sedan många år har konstruerat och tillverkat Volvos Geartronic växellådor är ett fint japanskt företag. Och jag tror att dom ingår i Toytas/Lexus affärssfär? Och även Asien AW har tagit fram nya integrerade transmissioner för både hybrid- och ren eldrift.
Och det är ju dessutom så att Geely är en av de större enskilda ägarna i Mercedes.
V60 Ultimate Dark B4 -23