Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vemodig
#1562310
Har en Volvo V90 XC D4 2019 med ett ett udda beteende när det gäller fjärrkontroll. Upptäckte nu när jag ville börja använda fjärrvärmen att den inte fungerade. Men det är inte så att fjärrkontroll har slutat fungera helt. Efter det att bilen har startats så går det att fjärrkontrollera bilen i ca 20 min sedan slutar det att fungera. Försöker jag starta,låsa,låsa upp eller lokaliseringsblinka så tar det lång tid innan kommandot tijmar ut med felmeddelande att det inte fick. Jag får dock i App:en hela tiden uppdateringar om bilen status, om den är lås /olåst etc. App version 5.33.0. Har installerat om app:en. Vet att mobiltäckning i området är mycket bra. Har provat på olika ställen. Känns som bilen går in i någon form av standby mode. Men app:en säger inget om att bilen är standby mode. Tacksam för idéer.
av vemodig
#1562315
@Xanthopteryx, Ursprungsabonnemanget gick ut någon gång tidigare i år och det förnyades i Augusti.Jag är dock osäker på om jag testade att efter det att abonnemanget förnyats. Så jag kan bara konstatera att det inte fungerat de senaste en-två veckorna men det kan ha varit så här sedan i våras.
av Xanthopteryx
#1562321
Ok.
Ja, ominstallation av app är ju en bra början.
Är det skillnad om du har mobilt data på telefonen eller kör via hemmanätverket till exempel?
Är det samma oavsett var bilen står parkerad?
När servades bilen senast? Var det på Volvo och fick du mjukvaran uppdaterad?
av vemodig
#1562328
@Xanthopteryx, gör ingen skillnad om jag kör via hemmanätverk eller mobiltnätverk. Samma beteende på olika platser. Bilen är senast servad i mitten på September hos Volvo. Tittar jag på "Car Software" i App:en säger den; "Updates from September 2023". Jag har gjort en factory reset. Jag har kört Diagnostics under Car details och den går igenom utan anmärkningar.Det som är lite märkligt är att info uppdateringar från bilen till telefonen fungerar hela tiden. Dock ger interaktion; telefon till bil upp efter ca 20 min efter det att bilen varit igång, (vilket gör att man lätt får intrycket att det inte är ett kommunikationsproblem). Under dessa 20 minuter då det fungerar, så fungerar all fjärrstyrning, låsning, blinkning och start.
av vemodig
#1562342
@Xanthopteryx, kan mycket väl vara så. Återstår en sak att göra ta bort konton från bilen och lägga till det igen (m.h.a Volvo). Vad jag förstår så kan de också traca kommunikation mellan App och bil (konstig vore det annars). Time will tell. Om detta är en bugg så borde den dyka/dykt upp hos fler :-) speciellt nu när vädret är lite bistrare.
av Xanthopteryx
#1562347
Har du androidversion eller sensus i bilen?
Jag skulle kontakta Volvo, [email protected], och beskriva ärendet och lyfta funderingen på om det kan vara mjukvaran.
Om det inte ger något där så reklamera till verkstaden att saker inte fungerar efter senaste service.

Mja, det är väl tämligen förv[…]

Köpråd XC90

Tack för råden! Har tyvärr inte bu[…]

Njae inte säkert, koden säger ju i princ[…]

S90 T5 däck/bromsskivor

Idag en V90CC, körd sedan ny feb. 2017, o[…]