Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#1482886
Jag kollar ibland genom att läsa av temperaturen via diagnosuttaget. Där ser du på en grad när hur det ligger till. Med tanke på hur fort du tror det går, så visar förmodligen bilens instrument en försköning av verkligheten.

Se detta inlägg.
av mittjagrullar
#1482892
Jag ska nog göra samma mätning, har odb läsare(elm) och vida

Misstänker att det är många faktorer som avgör(motor, körstil, hur kallt det är etc.)

Som du nämner, kör man stadstrafik, så tar det evigheter att få varm motor(85-90), men så fort man kommer över 90-100 så går det snabbt, för mig iaf


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av apersson850
#1482928
Det jag syftar på är att bilarnas egna temperaturmätare ofta har ett ganska stort område där den visar "normalt". Det kan den alltså visa en bra bit innan du faktiskt når 88°C, bara för att inte oroa dig i onödan.

18 km, de sista 13 på motorväg, tycker jag inte är speciellt snabbt. Nu har du en något äldre version än vad jag har, förstås. De blev effektivare för varje år, mer eller mindre. Effektivare innebär också långsammare uppvärmning.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1482934
Har för mig att när jag testat, så börjar den röra sig runt 40 grader, och stannar vid c:a 70. Detta är dock en bensinare. Givetvis fortsätter temperaturen upp ändå (till c:a 85-90 på min), visaren är mest för att lugna alla som satt och stirrade på mätaren förr.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1482940
Ja, det var så jag menade. Det är alltså inte sant att den nått rätt temperatur redan när nålen stannar på sitt "här är det normalt" läge. På så sätt slipper man oroa folk över att temperaturen sjunker när man motorbromsar också.
av Gabbev70D5
#1562438
Har troligtvis samma bekymmer med min v70 D5 2010.
Kylsystem service erfordras får jag som meddelande. Samt park. Värmare service erfordras. Har försökt scrolla med tumrullern och tryckt reset dock aktiveras inte värmaren.
PS Inget vidare värme i kupén antar att den ej kommer upp i värme. Tacksam för hjälp och svar
av borstarmicke
#1563587
Märkte att termostaten i vår bil var kass i höstas när första kylan kom o sambon "höll på att frysa ihjäl" ;) på väg till jobbet. Fö samma årsmodell och motor fast en V70. När jag kollade med icarsoft kom kylvtempen bara upp till max 48 grader och med dieselvärmaren till ca 58 grader. Fick endast värme in till kupen om man körde värmen "manuellt" med exv utvalt mittre knappen och fläkten manuellt uppvriden.

När jag gick in på en lokal Volvo verkstad tittade meken på mig och hånlog; - Jaså, du har DEN motorn!"

Termostathuset ligger på strax runt 2000:- och vad jag hört köper man original för man vill inte snåla och göra det jobbet igen....

Sitter snett i bakkant av motorn på förarsidan, inte lättåtkomligt direkt.

Kommer ihåg när jag bytte på min 740, tog 15min , 90:-...

6100:- kom jag undan med, mekar normalt det mesta själv förutom kamremmar, men utomhus i höststormar o redigt skitjobb, nej tack.

En packning/tätning som kalvar in i termostathuset och förhindrar termostaten från att stänga, standardfel enl mekanikern.

Om du ska göra det själv så är nog en utskrift från Vida med arbetsbeskrivningen väldigt användbar.

Körde fö i ett par veckor såhär innan "kylvattensystem service erfordras" kom in.
Elpriset

https://www.tn.se/naringsliv/38689/forslaget-nu-[…]

Bilen är ju sex år gammal. Ibland &au[…]

Hej, Jag har en S60, 2001 som har gått lite[…]

Detta är din tredje trådstart i samma &[…]