Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rosefors
#1562246
Det är väl så att det kommer ett brev hem på posten med 4000kr i böter om man kör in med en Euro5-diesel i Köpenhamn.

Så i praktiken är endast 2016 möjlig att äga, om den är 5cylindrig, men då är det väl fortfarande en Euro5?

Med andra ord ska man inte ha en diesel.
av rosefors
#1562252
Ah! Nice! Så det är alltså bara 2016 och AWD som går att äga om det ska va Diesel. Dels för att det ska gå att använda bilen i städerna och dels för att slippa motorbytet med VEA.
av William85
#1562350
Tänk på att XC70 endast är Euro6b utan adblue, vet man med sig att man kommer köra i storstadskärnor närmsta åren är det nog en bra idé att ta ett snäpp upp i lite nyare bilar. I praktiken är dock antagligen inte varken euro 6b eller euro 5 nåt problem för de flesta av oss vanliga dödliga.
av Malmstroem
#1562351
De restriktioner som diskuterats fram tills nu så har det varit Euro 5, 6 etc som gällt. Det har inte funnits någon nerbrytning i Euro 6b, 6c, 6d temp eller 6d. Det är snarare så att det kommer att krävas nollutsläppsbilar istället för någon variant av Euro 6 för att få köra i innerstäder.

Jag tror också att det är vettigt att välja Euro 6 om man vill komma i närheten av större städer. Vilken dialekt tror jag inte kommer att spela någon roll -- men det kan mycket väl visa sig att jag har fel.
av rosefors
#1562355
Så varför för alla som kör in med en V70II Diesel i Köpenhamn ett brev hem på posten med böter?

Enligt texten så ska Euro5 vara godkänt men uppenbarligen är det inte så enkelt. Nått mer krävs, om det nu är förregistrering, besiktning eller vad det nu är.

Kontentan är iaf att Diesel under Euro 6 redan är problematiskt. Och det kommer sannolikt inte bli lättare .
av Delfi
#1562382
"Den utökade skärpningen av reglerna i miljözonerna innebär att samtliga dieseldrivna personbilar ska ha ett partikelfilter eller vara minimum Euroklass 5 för att få användas inom de aktuella områdena." Enligt oresundsbron.com. Men man måste registrera bilen i förväg för att veta om bilen blir godkänd eller ej. De som fått böter har väl kanske inte registrerat bilen ?
av rosefors
#1562389
Kan säga att jag inte har någon diesel så jag saknar rätt förutsättningar att fastställa hur det faktiskt är, men det har skrivits både en och två gånger i tidningarna med folk som kört Euro5 bilar till Danmark och fått böter.

Dessutom, Carsten på Dyhrs Garage som vid det här laget borde va en rätt etablerad VolvoYoutuber har nyligen i en video sagt att han inte får köra i Danmark med sin "Räkan" , dvs hans V70II Diesel. Och han bor inte mer än 20 minuter från bron och är själv dansk så han om någon borde ju veta.

Men som sagt, nån som vet och kan redogöra för både rutiner och förutsättningar, be my guest, men frågan kommer ändå hänga i luften som en proppfylld varböld på väg att brista: När är det förbjudet att köra med en Euro5Diesel dit man ska. ?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

1. Automatisk parkeringsbroms. Det sägs g&ari[…]

V50 motorlampa P0171

Kolla särskilt slang mellan insug och oljef&a[…]

Det är väl en förslitning på […]

Elevate your dating game with the top site for has[…]